|
|
|
|---|---|
|
Är det svårt att byta ac kondensor E38 740 95? Vet någon hur man gör? Vill gärna ha mektips. Mvh Nille Länk | |
|
Enligt mekonomen experterna är man tvungen att ta bort kofångaren fram, men jag vet inte, för BMW var 1500:- billigare i arbetskostnad på byte av min kondensorfläkt, Skulle tippa det blir ungefär samma typ av jobb annars om man borträknar gas/kyljobbet. /S |
|
| Hej vad slutade bytet på utan fyllning? | |
|
Det tar fem minuter att ta bort stötfångaren. Den sitter med två kraftiga torx-bultar (lossas med hylsa, dom sitter ganska rejält). Sen är det bara att dra den rakt ut, och lossa kontakterna till PDC:n försiktigt. Kondensorn sitter hyfsat nerklämd vid kylaren, så den måste nog lossas. Det gjorde dom i varje fall när dom bytte på min. Kylaren sitter med två fästen i överkant och några skruvar. Tappa ur kylvätskan och spar i en hink eller så. Sen borde du komma åt kondensorn. Passa på att smörja upp fläkten som sitter framför kondensorn. Den kärvär gärna igen av vägskit. Snurrar den fint så förlänger den livslängden på din nya kondensor enligt min AC-expert. Samma AC-expert gav tipset att vara noga med att köpa en bra kondensor. Vissa tillverkare använder billiga metaller, som tillsammans orsakar galvanisk korrosion (tex Daewoo och Koreanska märken, enligt honom. Kondensorn går då sönder redan efter något år). Min kondensor kostade ca 1700 om jag inte minns fel. Lycka till! |
|
| Tack för tipset | |
| Filter ska bytas med vid det arbetet. Lämna det till dom som fyller på ac såvida du inte väljer att fylla på den själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.