AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.236

Röd lampa, oljeservice -> fortsätta köra bilen?!

Hej

Det är så här. Har alltid servat bilen på BMW-verkstad och bytat olja en gång extra mellan de regelbundna service?
Sist så bytes olja(Castrol 0W-30, BMW LongLife) för 6.000km sedan men det var inte den regelbundna servicen utan det var extra oljebyte och ingen nollställning av serviceindikatorn gjordes.

Regelbundna oljeservicen på BMW-verkstad närmar sig men när det blir dags för den kommer jag vara utomlands(2.000km härifrån) med bilen. Alltså den röda lampan för oljeservice kommer börja lysa när jag är långt härifrån. Nu är det en grön lampa kvar.

Min fråga är: kan jag fortsätta köra bilen som vanligt när den röda lampan tänds(med tanke på att oljan är bytt) eller kommer man ständigt höra någon signal eller något om att det är dags för oljeservice?

Tänkte besöka BMW-verkstaden när jag kommer tillbaks från semestern och få en till stämpel i serviceboken!

e39, 528i, -00

Tack för era svar
byt oljan innan semestern så kan du semestra i lugn och ro .
en sak mindre o oroa sej över

om du bytte för 600 mil sedan så behövs de absolut inte men de är aldrig fel med ett oljebyte. jag tror inte du blir störd av någon signal

Visa användare
138
sutko
bruksbil
nollställa service lampan...be någon mekaniker släcka lampan,han gör det för 100kr..tar ca 1min...

sutko
Jag vill inte nollställa bilen själv(har tillgång till serviceåterställaren). Vill att BMW-verkstad ska göra det när de byter olja så jag får också stämpel i boken...fullstämplad servicebok hittills.

Med denna olja(BMW LL) som är i bilen nu kan bilen rulla 10.000 km till med tanke på att den är bytt för 6.000km sedan.

Jag bara undrar om jag kommer att störas av något signal när röda service lampan börjar lysa eller om det blir något annat hinder som gör att jag inte kan köra/använda bilen?

Jag vet att det finns bilar med elektronik som gör att bilen är obrukbar om servicen är inte gjord i tid!!!

Önskar svar från kunniga här på forumet!
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Har ingen betydelse om det lyser rött...är ju bara en indikering att service ska göras efter ett visst antal liter soppa.../M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.