|
|
|
|---|---|
|
Hej hade inne min m5a på bmw verkstad för att det har rasslat från motor på lägre varv tal och högre växlar. Och dom sa att det var vanosen. Skulle gå loss på 41000kr 28000kr vanos 13000kr arbetet Så att på blocket är det en som säljer vanos som gått 1000mil tror ni att det är nått att ha eller? Blir ju lite billigare då Länk Tråkiga nyheter :( | |
|
Det var tråkigt. Kolla även på laga.se eller bildelsbasen.se om det kan tänkas finnas någon mer och ev.pruta på den för 15´. Det finns ju även många oberoende BMW-verkstäder med duktiga mekaniker som kanske kan göra jobbet billigare. Sök på forumet. Kanske import av nya delar kan vara intressant. |
|
| Läs förresten andra trådar om "vanosrassel" på M5:orna. En del har ljud som inte åtgärdas och betraktas som skönhetsfel. Kanske verkstaden var ute efter jobb ;) | |
|
Jaha...finns verkstäder som just säger att det är vanosen ochn byter då rubbet för en dyr peng.. Men är du säker på att denna verkstad verkligen vet vad de gör? Finns exempel på forumet om rasslande M5 E39 motorer och det då bara är någon ventil eller givare som har varit defekt till en bråkdel av summan för vanosbyte. Mit tips är att du åker till en annan kompetent verkstad för koll av motorn...igen. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaren killar. Jo man kanske skulle ta sig till en annan verkstad och kolla om dom säger samma sak. Jag tycker att bilen går alldeles utmärkt annars. Annars kan man ju alltid vänta och se för vad jag har förståt så blir bilen riktigt slö när vanos är helt kass. Mvh Fredrik |
|
|
Tråkigt att höra. Kolla så att det inte är nått så enkelt som att kamkedjan är slapp. Det för en massa ljud, så var det på min bil. Vilken ände av landet befinner du dig i. Om du är nära Gbg så rekommenderar jag Wölkes. |
|
| Bor i Ljungby (småland) 20 mil till gbg. Skulle ju varit grymt surt att byta vanos om det nu inte är det. Men vad jag hört om dom jag lämnade bilen till ska den bmw verkstaden vara den bästa här kring. | |
|
Det är trist när det krånglar. Jag hade också vanosproblem och lämnade in bilen på Wölkes i Göteborg. De var superbra. Börja med att kolla om det räcker med att byta magnetventiler. Det kostar ca 10.000 kr för båda sidorna inkl jobbet. |
|
|
Vilken verkstad har du varit på? Autopartner (f.d RS Bil) i Växjö? Jag tycker du skall ta en tur till Helsingborg och besöka eller ringa till Jarls Bilservice 042-21 38 30 och prata med Jörgen eller Paulssons Bil 042-32 97 00. Det är ju inte mer än 14 mil. M. Pedersen |
|
| Varit med den på Levins bil i Värnamo. | |
|
Har verkstaden fått upp ferlkoder på Vanosen eller är det bara själva lätet? De flesta M5 låter som dieslar och är absolut ingen fara att köra med, det betecknas, precis som Anders-72 säger, som ett "skönhetsfel". Att vanosen låter är mao inte en garant för att den måste bytas ut! Min låter som en diesel men har gått perfekt i övrigt under de 4 år jag haft bilen! |
|
|
Ska finnas en väldigt duktig BMW-mek i Kristianstadtrakten. Skicka ett PM till Bianca här på forumet för han känner killen väldigt bra. ___ //Ulf |
|
Morten B |
Jeg tror at i 9 av 10 fall bytts vanos pga verkstaden mistolker felminnet og tror at vanosen er trasig, mens det egentlig er et följ-fel pga något annat. BMW ville bytte vanos på min E39 M5 til 40k, men alt löste seg når jeg fikk ny LMM. |
| Halloj, om det "bara" är magnetventilerna till vanosen som är slut, så byter du det lätt själv. Tror att hårdvaran kostar runt 3 papp per sida. Lite bättre än 41 papp va? Och dessutom så är det väl det vanliga, när man snackar om "vanos som måste bytas"...? | |
|
Men kan det på något sätt skada bilen att köra med dåliga vanos? Fråga han där jag lämnade in bilen han sa nej. Asså vettefan vad jag ska göra inte så kul att slänga ut 41k om det sen inte behövdes. Mvh Fidde |
|
| En simpel fråga, har du rätt olja i motorn? Är oljan nybytt? Vanos-rassel är ett vanligt skönhetsfel på BMW, men se till att allt är nyservat med rätt grejer på rätt sätt... | |
|
hej , tyvärr så är oljetrycket dåligt uppe vid vanossystemet vilket gör att de låter en hel del , ofta (inte alltid ) blir det bättre av att byta olja , det finns även rengörings medel för oljesystem som kan göra en del , eftersom en motor som har gått en del har avlagringar lite överallt , och det gäller ju att service intervaller följs , har jobbat på en stor bmw verkstad i gbg och ofta hjälpte det med rengörnig och ny olja ,att byta vanos själv är inte så avancerat som det låter , man måste bara ha gott om tid och vara nogrann , det finns inte tid till slarv och misstag, |
|
| Hej igen jo bytte olja på bilen för en cirka 500-700 mil sen på bmw verkstad. | |
| Har tidigare läst om att en invändig motortvätt, bilstein engine flush kan minska ljudet från vanosen. Kostar ungefär 3-5000kr om jag inte har fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.