|
|
|
|---|---|
|
Hej pojkar! Hoppas ni kan hjälpa mig, det luktar glykol i min bil när man startar med värme på i kupen eller om man vrider från kallluft till varm då kommer det en mycket stark glykoldoft. Brukar också imma igen vindrutan så jag antar att det är i värmepaketet det läker. Vart brukar det oftast läka, i själva paketet eller i någon slanganslutning? Har också ett vinande ljud som uppkommer när man startar bilen vid kall väderlek, typ +5 och under. Misstänker att detta är cirkulationspumpen, vart sitter den nånstans? Sitter den inne i kupen eller i motorutrymmet? Undrar eftersom ljudet inte hörs utanför bilen utan endast om man sitter i den. De följer motorvarven. Hur besvärligt är det att komma åt att titta på värmepaketet för att se om där är nån läcka? Har förstått att det är ett jäkla jobb att byta men måste man riva lika mycket för att bara se? Hoppas ju på att det bara är nån slanganslutning. Oj vad långt det vart, men men hoppas nån kan hjälpa mig. | |
|
Lättast att kolla om värmepaketet läcker är att kolla efter kylarvatten i luftkanalen som går till baksätet. Det är nämligen lägsta punkten inne i luftkanalerna så vattnet rinner ner dit. Annars så måste du nog riva för att se läckaget. När mitt värmepaket började läcka blev hela baksätet "nerskvättat" av glykol när man drog på fullt på kupéfläkten. Bytet för mig på en 535 E34 var faktiskt enklare än jag hade trott. Man behöver dock riva hela mittkonsollen ink. radio, värmereglage, fot-luftkanaler osv. men efter det så ser man värmepaketet. Då är det egentligen bara att lossa några skruvar som håller det på plats och dra ut hela värmepaketet. Detta var dock på en bil utan AC. Har du AC på din bil, så måste du troligen plocka isär luftkanalen som omger värmepaketet direkt bakom värmereglagen för att komma åt det. Mitt värmepaket läckte i fogarna mellan plasten och aluminiumen som värmepaketet består av. |
|
|
Tack för bra svar. Ska kolla det där med de bakre luftkanalerna. Jag har AC men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja riva det får ta den tid det tar. Det jobbigaste är väl att jag måste köra min sambos Ford Fiesta under tiden min står. Inte alltför upphetsande. Cirkulationspumpen tror jag att jag har lokaliserat i bakre vänstra hörnet i motorutrymmet så det kan inte vara den som missljudet kommer ifrån. Verkar som att jag kommer att få leva med det. Mystiskt, kan tillägga att oftast när missljudet uppstår får jag inte in någon varmluft, det blåser från början när man startar bilen men sedan när man borde börja få in varmluft så kommer det knappt någon luft alls, är som att den försvinner någon annanstans. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.