AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.811

Pruta innan man åker ner?

dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Hur har ni som importerat bil från tyskland gjort med att pruta? Är det något man kan göra per mail/telefon innan man åker ner eller gör ni det på plats? Såklart är det BÄST att göra det på plats; men man vill ju samtidigt inte gärna åka ner i hopp om att man kan pruta, sen vägrar säljaren sänka när man väl är nere..
Jag brukar alltid göra upp priset innan jag åker ner. Även teckna kontrakt per fax så dom håller kvar bilen och inte säljer den till någon annan

När du sedan kommer ner så inspektera den noga så den överensstämmer med van handlaren uppget och som står i kontraktet INNAN ni går vidare med betalning och registrering

Ha gärna förberett en eller flera alternativa bilar att åka och köpa om det av någon anledning skiter sig med den du tänkte köpa

Har du bara bra argument till att du inte är nöjd med bilen så river handlaren det du signat per fax utan problem

Undvik därför ett ev handpenningsförfarande i förväg för dom pengarna får du svårt med om bilen inte är bra
En erfarenhet jag har är att om man hittar en bil hos en märkeshandlare som INTE är av de märken han normalt säljer brukar man kunna pressa ner priset 1000 €. Annars är det mellan 0-500 € som är normalt.

Går det att pruta mer bör man snarare dra öronen åt sig och undra varför

Hittar man mindre fel som att värme i sätena inte finns men det står i annonsen eller ev andra fel/skador som inte fanns med kan man annars kanske tigga till nya däck eller annat som kompensation.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sen kan det också vara lättare att pruta till sig tillbehör eller nya däck istället för ett lägre pris. Upplever också tyska handlare som mer svårprutade än svenska men det beror en hel del på vilken bil det gäller och hur länge den stått.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.