AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.253

Acceleration runt 200km/h och upp? (E38 740)

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ni som haft nöjet att testa era vagnar i högre farter, hur mycket drag är det kvar vid runt 200 och uppåt? Eller börjar det bli tungt att öka på riktigt?

Lite nyfiken bara, det sitter ju ändå 286 hästar under motorhuven, kanske bär till Tyskelandet i sommar och då ska hon få möjlighet att sträcka ut sig lite.. :)

Mina bilar: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte kört 740 men hade tidigare en 540iAT och i den fanns det hyffsat med kraft även över 200. Kommer ihåg att jag var imponerad av den när man i 180 gjorde kickdown och verligen kände accelerationen upp till 230.

___
//Ulf
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Lite svårt att sia om, beroende på vad man jämför med.

Personligen så tycker jag att min 740iL i mer lägre och normala farter, säg ca 0-150, kan kännas väldigt spänstig. Ja den känns många gånger som lika spänstig som min gamla Ford Sierra. Det är förstås en ren "synvilla" då Sierrar totalt ultraförnedrar min 740iL i alla hastigheter och intervaller oavsett växel i princip.

Men det jag vill ha sagt är att BMW verkar ha fått till en riktigt fin motor i denna 4,4 V8 med Vanos, och en bra matchning i utväxlingarna. För den känns otroligt alert och spänstig trots sina 2145 kg i tjänstevikt. Det känns som det bara suger i väg tyst fint och lekandes lätt och med ordentligt drag i alla farter och intervaller inom de 0-150 jag nämnde ovan.

Det är först när det börjar närma sig 180-200 och där över som man börjar känna att det är en jäkligt tung bil med "bara" 286 Hk. Det drar på bra fortfarande jämfört med mer "normala" bilar. Men man märker där tydligt att det börjar sega till sig en hel del. I de fartena så skenar Sierran fortfarande på rejält även jämfört med t ex M3 E36/E46 och M5 E39.

Så för egen del så är jag väldigt imponerad över hur pass pigg min 740iL känns i de flesta hastigheter trots sin höga vikt. 750 med V12 är bara någon tiondel piggare i alla hastigheter upp till ca 200. Det säger ju lite.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Min 750ia e32 drar sjukt bra 0-100 i sport och kickdown men det är inte förns den når 160 någonting och tredje växeln slår i som det börjar pirra i magen ordentligt.
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Klart du skall till mammas gata. Det finns inget bättre än att trycka lite på autobahn. Du kommer märka att din bil hänger med det mesta och att du kan hålla trafikrytmen i ytterfilen utan att se för många svarta AMG fronter backspegeln...

Mvh

Tomas
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Min 750ia e32 drar sjukt bra 0-100 i sport och kickdown men det är inte förns den når 160 någonting och tredje växeln slår i som det börjar pirra i magen ordentligt.

Ovanstående är givetvis inget annat än en rent subjektiv känsla, men det är ju inget fel i det utan bara trevligt.

Men bilen accelererar givetvis inte mer ju högre hastigheten blir, alltså mer på över 160 då trean går i än på tvåan i lägre farter. Mäter man tiden så tappar alla bilar i acceleration mer och mer ju högre farten blir, ja om v inte blandar in hjulspinn och andra märkligheter.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
"I de fartena så skenar Sierran fortfarande på rejält även jämfört med t ex M3 E36/E46 och M5 E39."

Jasså du Tony, är det verkligen så? ;-)

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flåklypa.

Ja, och det vet du ju mycket väl, eller hur? De tider den presterar i de hastigheterna ligger nära de som presenteras av dessa M-bilar. Ibland lite sämre, ibland lite bättre.

Ska faktiskt ta och göra en mätning med OBD2-uttag och allt kopplat till Vericomen på min 740iL, bara för skojs skull. Skulle tippa på 0-100 på 7,5-8,0 och 0-200 på kanske under 30 s? Vad tror du?

Tjosan din filur.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
För mig känns "skenar på rejält jämfört med M3/M5" som något som är betydligt snabbare än M3/M5. Så är ju inte fallet i dessa höga fartintervall. Det är ju snarare så att M-modellerna du nämner är lite snabbare (speciellt M5) och det vet du också. ;-)

Flåklypa
Jag tror att 740in grejar 0-200 på ganska precis 30 sekunder, ska bli intressant att se. Har för mig att en 330i e46 klarar det på 26-27 sekunder och 328i på ~33 sekunder.

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flåklypa.

Det var inte så jag menade, så som du tolkade det. Jag menade att den skenar på ungefär lika bra som de skenar på i de farterna. Men visst är det där uppe som det börjar bli mer och mer kämpigt mot dem, det är sant

Jag har sett och mätt tider för dessa bilar på 180-200 som är tämligen likartade som Sierran kan prestera. Vissa går lite bättre, eller lika, eller lite sämre. Så är det bara, och det vet du också.... ;-)

Jag återkommer med lite tider på storbumsen när jag mätt. Nu ska jag hoppa i säng snart. Ska till Mantorp tidigt imorgon bitti, för en testdag med STCC-bilen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad är det för någon Sierra som går såpass bra? Ingen standardbil direkt eller?

/Mats J
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Mats J.

Nej den är inte helt "normal" men det är fel tråd. Så vi får ta det någon annanstans.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Al
32
AlterSchwede
2002ti -70
3.0Si -77
318is -90
740iL -01
Hade gärna sett att maxmomentet legat lägre på min 740iL, för att få någon acceleration att prata om så måste lådan växla ner en växel eller två så att varvtalet kliver över 3500rpm. Den sportiga karaktären kan jag tänka mig passar bättre i en 540.
Annars en trevlig motor, fast fick jag välja så skulle jag hellre ta momentkurvan från den nya 3 liters dubbelturbo dieseln med samma maxeffekt ...och gärna en modernare automatlåda med "hårdare" lock-up :-)
Ok, Tony. Då är jag med. :-)

Flåklypa
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

AlterSchwede,
Har du uppdaterat mjukvaran i motorstyrning och vxl.låda på din 740? Om inte, gör det! Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Al
32
AlterSchwede
2002ti -70
3.0Si -77
318is -90
740iL -01
PJ,
Nej jag tror att all mjukvara i bilen är original. Bilen tillverkades april 01 så den är rätt sen, men det kanske släpptes någon mjukvarurelease efter produktionsslut? Förutom motorn, ändrades karaktären på din växellåda efter uppdateringen?
Såg att jag hade en felkod på en kamaxelgivare ..detta kan kanske medföra att "vanos" parkeras i "safe position" ..som i sin tur gör att motorn i detta fall andas bättre på de högre varvtalen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.