|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var iväg till kylföretag för att kolla upp min ac som envisas med att inte ge mig rimfrost i bilen. Tydligen hade ac-kondensorn ärgat av gissningsvis salt och annat skit (antar jag)... hål var det iaf. Nu behöver jag lite tips och råd angående var man bör inhandla en ny sådan + om torkfilter också måste bytas i mitt fall? Har sökt i tidigare trådar om ämnet och sett mardrömssiffror uppåt 10-15000! Vill verkligen inte hamna där. Kylföretaget kunde själva ta hem en för 2200:- + moms. En skrot kunde få hem en ny för ca 3000:- Ingen skrot/beggade bildelar här i kring hade någon begagnad. Waarwest för ca 2000:-(+ torkfilter 2500:-) Men autoexperten tar 1800:- inkl moms. Varför denna skillnad? Märket är Hella vilket är pålitligt inom andra delar, men ac-kondensorer? Finns det fler ställen som kan vara aktuella? Beräknat antal timmar för att fixa ordning på bytet? Övriga tips, trix eller egna erfarenheter är välkomna. Mvh | |
|
Kolla på www.schmiedmann.se Mvh Mattias killar med hjärna kör bilar utan stjärna |
|
|
1699:- till min 540 e34 killar med hjärna kör bilar utan stjärna |
|
|
De öppnade nu i sverige 1:maj. Ett dansk företag har jag för mig. De har jäkligt bra priser iaf. killar med hjärna kör bilar utan stjärna |
|
|
Autoexperten Huddinge tar 1725:- Prishöjd från 1599:- som jag betalade sommaren -07. Hella får anses vara kvalitetsmärke. Köp. |
|
|
Autoexperten verkar helt ok, om det är samma Hella som gör lyktor så köp. Om systemet är helt trycklöst så är det enklast och kostnadseffektivast att du byter kondensorn och verkstan kontrollerar anslutningen (av kondensorn), fixar nytt torkfilter, vacuumsuger och fyller. Hade du nåt tryck kvar alls i systemet enligt provtryckningen? Slår kompressorn till eller är den helt tyst? Mvh |
|
|
Tack för tipsen! Låter dock som att autoexperten ligger bäst till just nu + ingen frakt eller så. Det är samma Hella ja. Jag försöker få tag på någon annan än verkstad som kan byta kondensorn, men det är riktigt ont om folk. Jag kan inte själv. Detta skulle hålla nere priset rejält! Provtryck och sånt inkl gas går på 1900:- efter bytet. Inget tryck var det i systemet och kompressorn slår inte till. Den gjorde det i höstas någon gång när jag använde ac:n senast, men när jag testade nu i vår hände inget. Behöver ju inte vara att kompressorn är paj på det. |
|
|
Mekare är nu fixad! Skall torkfilter bytas? Verkligen nödvändigt? |
|
|
Ja helt ska du byta det också, många överdriver detta med att man måste byta varje gång osv. Men din ac har stått utan tryck, jag skulle ha bytt filtret iaf. Skaffa nya o-ringar också, är du osäker på storlekar så kan du köpa dem på bmw för några spänn. Det är speciella o-ringar som tål oljan och gasen, så försök inte ens med vanliga, höll 2veckor sist jag testade ;) |
|
|
Ok, ingen större kostad i inköpet. Men vem bör montera detta? Mekanikern eller dem på kylverkstaden? Är det i samband med gaspåfyllningen som det skall fixas? Är inte direkt hemma på vad den har för funktion, annat än att det låter som att den skall hålla kondensor fri från fukt. Kan du peka ut vilka o-ringar det är frågan om och var de sitter samt hur många? Länk |
|
|
Torkfiltret ska bytas hos kylteknikern strax innan vacuumsugning och påfyllning, ett nytt torkfilter kan bli helt förstört/fuktmättat på några timmar i luften eller i ett trycklöst system - då behövs en extra lång vacuumsugning (ca. 2 timmar) för att koka/suga bort fukten. O-ringarna är inte känsliga, möjligtvis för dagsljus (UV-strålning). Jag menade inte att kompressorn var sönder utan att trycket var för lågt att starta kompressorn, dessutom tränger fukt in i ett närapå trycklöst system så då behövs torkfiltret bytas. Om kompressorn hade klickat igång men inte kylt, så hade trycket antagligen varit så högt att byte av torkfiltret var onödigt. mvh |
|
|
Tackar för upplysningen! Kondensor kommer på lördag så förhoppningsvis får jag ordning på detta ganska snart. Vad har totalkostnaden hamnat för er som gjort liknande procedurer? Man vill ju inte gärna bli överraskad. :) |
|
|
Helt förstört på några timmar, skulle inte tro det, om man nu inte parkerar bilen i en bastu :) Vet inte vad du menar med att dem är okänsliga O-ringarna? Att man kan återanvända dem, eller att det går lika bra med vanliga? Det är annat gummi till ringarna som används till köldmedium, oftast är dem gröna eller gula till färgen (gröna till r134a), bmws egna var mörkgråa. Måhända att vanliga ev. skulle funka, men onödigt att chansa för några spänn. Jag provade vanliga i nödfall på en äldre Nissan, dem höll 2veckor sen fick jag byta dem, nu var det visserligen mineralolja i det systemet (gammalt r12 system). Frågar du efter ringar på bmw till torkfilter och kondensor så ska dem kunna plocka fram dem åt dig utan problem. Törs dessutom lova att har man övertryck i systemet så kommer det inte in nå fukt :) |
|
| Kalas, då blir det till att fixa ett gäng sådana också. | |
|
Dök upp en fråga till om torkfiltret. Hur vet jag hur många anslutningar det skall vara? På autoexperten finns det en variant med 1 anslutning och en annan med 3. |
|
| Borde väl vara lika som den som sitter där nu. | |
|
Men jag har ingen aning om hur den som sitter där nu ser ut. Behöver beställa prylen i förväg. |
|
| 2500:- för ett komplett kondensorpkt med tillhörande packningar Länk | |
|
Tja...angående torkfiltret...mitt system har varit tomt lääänge,byttes inte torkfilter vid påfyllningarna av gas i mitt fall,fungerar perfekt såvitt jag kan märka iaf.. Problemet för mig är att systemet blir trycklöst(eller rättare sagt lågtrycksvakten går in och bryter) efter ca 2års drift....Inga läckage har kunnat påvisas vid mina fyllningar(gjort detta 2ggr sedan inköp av vagn).. Mvh Janne. |
|
|
nderz: Tack för tipset! Har dock hittat billigare på autoexperten. Janne T: Hmm, knepig situation. Men kanske värt det om det bara rör sig om 600 spänn för filtret. Inte varje dag man håller på med detta. |
|
|
Xtracrispy: Min gamla fordonslärare tog oss på studiebesök till en AC-firma i fruängen (Avantia?), och den killen som pratade med oss sa att torkfiltret kunde bli förstört (fuktmättad?) på kort tid, men att man kunde få bort det mesta genom förlängd vacuumsugning, är det inte så? O-ringarna (anpassade för ac) ska ju tåla oljan som väl är rätt aggressiv, då kan de väl inte vara så känsliga för mycket annat? Förresten är torkfiltret inte en hel enhet, du skrev till jonesono att han antagligen borde "byta det helt"? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.