|
|
|
|---|---|
|
Crap...misstänker en fet bot inom kort. Vad tror ni om följande Scenario Är på väg hem till Sthlm från Gbg och i närheten av Jönköping är det växelvis tvåfiligt. Har en karavan av fordon framför mig som jag passar på att köra om vid tvåfiligt...och ni vet när det bara är 400 meter kvar och fortfarande några bilar kvar så trycker man ju till lite extra...och vem står lite längre fram om inte Kling & Klang. En skåpbil står parkerad vid väggrenen med blåljusen på (!). Bromsar kraftigt in och passerar bilen i någorlunda hastighet (kanske 10 över). Jag tycker mig se en fartkamera i bilen...kan det stämma? Mina frågor till er är: 1) Hur troligt är det att dom mätte hastigheten? Eftersom dom inte körde efter mig / stoppade mig så skulle det ju enbart betyda att en kamera används följdfråga: Märker man i fullt dagsljus om kameran tar en bild? Och fråga 2: Har ni hört talas om att polisen använder dolda kameror inuti sina skåpbilar? Hoppas på svar så jag kan lugna mig lite :-( 2) | |
| Jag märkte då inte kamerablixten när jag åkte dit i fullt dagsljus för ett par år sen. | |
|
Kamerablixten brukar OFTAST märkas... Polisen har (eller har i alla fall haft) minibussar med kameror i, men om den stog med blåljusen på så tror jag ju knappast att dom mätte hastigheten. The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight. |
|
|
Ingen skyltning angående kameraövervakning? Så vitt jag vet så är det inte lagligt att fotografera utan allmänhetensvetskap. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Skyltning krävs enbart för fasta kameror Rörliga i skåpbilar/på släp eller t.ex alla polisbilar med videokameror som kör på alla vägar i Sverige måste det naturligtvis inte skyltas om Blixten brukar vara extremt tydlig så jag har svårt att förstå hur någon kan missa den |
|
|
Vad är det som gör att de inte behöver skylta före de rörliga kamerorna? Har en gång vid Strömvallen i Gävle sett en kameraskylt strax innan ett släp med kamera men övriga gånger har jag inte tänkt på om det funnits någon skylt tyvärr. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Av 4 § lagen (1998:150) om allmän kameraövervakning framgår att skyldigheten enligt 3 § samma lag att upplysa om allmän kameraövervakning genom tydlig skyltning eller "på något annat verksamt sätt" inte gäller vid allmän kameraövervakning som en polismyndighet utför vid automatisk hastighetsövervakning. Däremot finns det ett trafikmärke, ett s.k. anvisningsmärke, för automatisk trafikövervakning: Länk |
|
|
varför skulle man använda blixt i fullt dagsljus ? |
|
|
Man anväder blixt dagtid för att få en välexponerad bild, samma sak gör professionella fotografer i många situationer. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är alltid blixt vid fotogrefering i fartkameror! från vägverkets hemsida: Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort? Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt. Hur fungerar det om det är ljust, blixtrar det i alla fall eller tas bara en bild? Svar: Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen. |
|
|
Tallviking: man använder faktisk en lös larvig liten kamera skylt på en kon när dom fotar med civilbuss Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
De fasta kamerorna jag sett har en begränsad sektor som de övervakar vilket troligen betyder att de endast bevakar körfältet närmast kameran. |
|
|
Jag tittade rätt in i den potentiella kameran och såg ingen blixt så det känns lugnare nu! Och som sagt...blåljusen var på. Det vore ju en något udda taktik att mäta hastigheten stillstående vid väggrenen med blåljusen på. Fast jag var ju blind och hade troligen torskat. så.... |
|
Transocean |
Mycket möjligt att du åkte fast. I Finland har t ex polisen i Helsingfors tredubblat antalet utfärdade fartsböter på bara ett år pga skåpbil med kamera. Dom har för tillfället över 300 fasta platser där bilen parkeras för en timme eller så, boten kommer sen automatisk till ägaren. Att man inte ser blixten beror på envägs-snutfönstren (du ser ut men inte in!!!) Och visst ser bilarna helt civila ut, du tror att det är en plåtslagare som parkerat Hiacen lite slarvigt på trottoaren, ler och blåser förbi!!!! |
|
De ser ut min man ser inte in, så man skulle inte se att en blixt har avfyrats inte i bilen? Hur tänker du då? Om du inte träffas av något blixtljus så har ju inte blixten någon verkan, men det kan ju vara så att man inte använder sig av blixt i polisens skåpbilar i dagsljus. |
|
| Det enda jag märkt de gånger jag fastnat på kameran är blixten, lyckats dölja fejjan alla gånger än så länge och ingen bot har dykt upp =) Den har då fotat 3 ggr tror jag än så länge... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.