AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.119

BMW 735IA E32 "Sensor Olestand"...Hjälp !

Keevin
Hej det är så att jag har en Bmw 735Ia från 1988:a som jag var ut och startade i dag !! Bilen har nu stått ett par dagar nu sedan jag körde den !! Bilen gick bra ,som nu då den också gick bra men blev lite förvånad och orolig för efter jag släckte av bilen så fick jag ett meddelande från info displayen "Sensor Olestand" Jag har förstått att det har något med oljetrycket och det var väl det som gjorde mig lite nervös !! Men jag för sår inte riktigt vad den menar !!??.... Men i allafall så startade jag bilen igen ...och den gungade igång igen som vanligt och och jag körde rint parkeringen ett varv till och allt var som vanligt !! Men efteråt när jag släckte motorn i gen så fick jag samma meddelande !!!

Snälla om det finns någon som vet vad det betyder så skriv JÄTTE gärna en rad med lite information !!!

Med hjärtligt vänliga hälsningar ... !!!!
Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Du kan vara lugn!Det är med all säkerhet "bara" fel på oljenivåsensorn!
Bara oljetryckslampan släcks efter start och att oljenivån i motorn är okej,så är det ingen fara.
Det brukar ibland bli fel på nivåsensorn.Nyare bilar har en oljenivåsensor med brytare,så att bilen inte går att starta om nivån är för låg,eller om det är nåt fel på den.
Keevin
Tackar så hjärtlingt för svar !! ....
Det kändes härling från all oro !! ...ocholjetryckslampan slocknar efterstart och bilen går som vanligt som den alltid gjort !! Tills detta meddelande kom fram ... Är väl tyvärr ingen "värsting" på tyska och förstå vad bilen menar exakt !! ... Men då skall man väl kunna byta sensorn isf. ....Men det går utmärkt att köra tills den blir bytt ?? Tackar för svar !!
Ps. Skulle behöva smörja in skinnklädseln i förebyggande syfte vet ni något bra smörj medel för klädseln som funkar ??

Hör jätte gärna för svar !! Och jag tackar för informationen "Mack1" Mvh Keevin..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Går utmärkt att köra vidare FÖRUTSATT att du har kollat oljenivån med oljestickan,detta antar jag att du kollat...elementärt,men jag måste ju fråga iaf :)

Sensor oelstand>>>OljeNIVÅN(som redan är skrivet) i motorns oljetråg låg...för ytterligare förtydligande då....eller fel på givaren som också redan skrivits..

BMW's lädervårdskit fungerar och är smidigt att använda...renar och smörjer i "samma veva" s.a.s....finns naturligtvis bättre grejor om du vill leta en smula(t.ex här på forumet i sök inläggsfunktionen), men om du har en BMW återförsäljare i närheten så åk förbi och handla kitet där..om inte annat så för att testa och se själver :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.