AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
688

Suger ur batteriet

Ma
3
MaxPower
316i Limo - 91
Tjena!

Har ett knepigt problem med min 316 från 91. Bilen drar slut på ett 55 amp.timmars batteri över en natt. Har kopplat bort larm och stereo så det måste vara någon originalkomponent. För några veckor sedan slutade bromsljusen att fungera (har kollat säkring & lampor) och alldeles nyligen slutade temp. och soppamätaren också fungera.
Kan detta ha något samband tro? Jordfel.. Är det någon som har haft liknande problem eller vet var jag skall börja leta?? Tack på förhand! // Johan
jocker18@home.se
hejzan...

jag kan bara säga att jag har samma problem, jag vet att min laddar bra som faan eftersom batteriet är fullt efter bara några minuters körning...

förmodligen är det en cell som är sönder eller batteriet är helt enkelt slut...

WmB SoundZ
Ma
3
MaxPower
316i Limo - 91
Jobbigt. Laddar din ur när bilen står också eller?

Det är inte något fel på batteriet. Har bytt till ett nytt dessutom. Bilen drar ur det när den står så det lär vara ett jordfel. Bara det att det är ett jäkla jobb att hitta felet.
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Då får du nog kolla all el som inte är kopplat till tändningen då....

Mvh Johan
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En vanlig bov är belysningen i bakluckan men om du påstår att ett nytt fulladdat batteri på 55Ah töms på 10 timmar så innebär det en effekt på ca. 65W! Om du lyfter av minuspolen så borde det gnistra rejält med den belastningen. Lyft bort en säkring i taget tills det slutar att gnistra när polskon lyfts. Observera att du skall göra detta utomhus med bra ventilation för att ingen knallgas från batteriet skall antändas.
jocker18@home.se
så varför inte koppla in ett helt vanligt mätinstrument som mäter likström? när bilen INTE är igång, för att kolla ev. läckström. Jag har 0.65A när allt är inkopplat med avstängt, kopplar jag ur stereo och slutsteg, sjunker det till 0.25A....

WmB SoundZ
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Efter som du nu kan använda en ampermeter så har du väl löst ditt problem!
Jag försökte bara hjälpa Maxpower och antog att han inte hade ett universalinstrument och ännu mindre kunde använda ett.
Sök lite trådar i ämnet, finns massor.
Lossa en säkring i taget och mät över den tomma säkringshållaren med amperémeter, eller använd en tångamperémeter och mät runt kablarna. Det bör ju gå några amperé om batteriet tömms så snabbt.
Joker: Du kan aldrig ladda ett blybatteri fullt på mindre än 15-20 timmar. Att man kan starta bilen redan efter en kort stunds laddning är en annan sak.
Om du har 0,4A förbrukning i avstängd stereo och slutsteg bör du kolla upp detta. Strömmen räcker för att starta en bilbrand i värsta fall.

FP
Ma
3
MaxPower
316i Limo - 91
Tackar alla för era tips!

Har nu införskaffat en ny multimeter då förra blev stulen ur min bil =( Har mätt runt lite nu.. Tur bara att man är så duktig på el. Verkar som att jag får lämna in den på verkstad.
sc
637
schumi
e30 318is -90
jocker12@home.se?

jag är en loser på strömmätning.
hur kopplar du när du mäter strömmen som du skrev om?

folke?

tångamperemätare? det låter som en smart grej. var får man tag på en sån? är det något man kan koppla på på en vanlig amperemätare? alltså bara som en sladd men en tång? eller?
Kolla hos www.elfa.se
Finns som komplett instrument eller som tillsats till befintlig digitalmultimeter.

FP
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag håller med om metoden för felsökning som beskrivits ovan. Tänkte bara flika in var felet satt på min bil utifall det kanske kan vara här det felar. Jag hade samma symtom ungefär och det var kortslutning i varningsblinkerreläet. Prova att koppla ur det och kolla om strömförbrukningen gått ner.
Reläet och knappen sitter ihop.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.