AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
751

Uppgradering e36 till e46!

yx
22
yxgone
318 Touring -03
Tjenare!
Jag har googlat lite och kollat forumet men inte hittat nått som svarar på min fråga så jag gör ett försök här :)
Jag har haft en BMW e36 325i coupé -92 ett tag nu.
Men nu är det dags för en liten uppgradering till en e46 :)

Jag gillar lite drag i bilen och bor i en liten stad så det blir lite raggar varv och små åkandes fram och tillbaka hela tiden.
Min 325a har varit lite små dyr tycker jag, 850:- i månaden och sen drar den ganska mycket bensin, den är chippad också så jag får lite mer hk i den.
Men nu över till min fråga.

Vilken e46a rekomenderar ni?
Jag vill ha en relativt billigare bil men ändå med lite bra tryck i, är motorerna i dom nya bensin snålare?
Har för mig att jag såg nån sån tråd.

//Glempa
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker du skall kolla på en 330, drar inte mer än de övriga 6:orna, jag kör på 10,1/100km. Men för en yngre kan ju försäkringen sticka iväg...
330:n har en underbar motorkaraktär och ett underbart ljud, men bilen är väldigt pigg och i alla fall den manuella kan vara svår att köra mjukt, inget man tänker på förutom i köer.

Lycka till med köpet!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
yx
22
yxgone
318 Touring -03
Ok, jo jag är lite små sugen på en 330 faktiskt.
Gäller bara att hitta ett bra och billigt försäkrings bolag.

Man tackar

//Glempa
330 drar mer än dom övriga sexorna räkna minst en dl per mil.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

E46 328 - billigare i försäkring än 330 och ändå en helt underbar motor. Härligt bottendrag. Motorn är dessutom känd för att vara snål.
yx
22
yxgone
318 Touring -03
Kollat runt lite på olika försäkringsbolag på 330 och den var nästan 100:- billigare än den jag har nu, hmm.
Får kolla runt lite mer på en 328 och se vad dom kostar.

//Glempa
Att försäkringen kan vara billigare beror oftast på att bilen är nyare och därigenom säkrare, dessutom är det färre 19-åringar med keps som krockat dem :)

Är du sugen på E46 tycker jag du ska välja så ny som möjligt, till -02 gjordes många uppdateringar och felen är betydligt färre.
Gör inte mitt dumsnåla misstag att köpa första årgången med rost och sprickor i golvet...
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Å andra sidan så är många av felen på de tidiga redan lagade/ordnade. Som på min t.ex... Finns inget krångel. Vad har du haft otur med Calle?

Sechs macht Spass!

Min Limo: Länk
yx
22
yxgone
318 Touring -03
hehe, nejdå calle1983 :)
har kollat på -02or med facelift osv, sportstolar och grejer vill jag ju ha.

//Glempa
Det bästa försäkringsbolaget enligt mig är Vesta. När jag köpte min bil hade dom halva priset mot t.ex. vad länsförsäkringar ville ha för samma försäkring. Det är värt att kolla upp.
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Sprickor i golvet? Det låter som ett aprilskämt...
yx
22
yxgone
318 Touring -03
Ja, har också hört att Vesta är bra.
Ska ringa dom idag när jag kommer hem från jobbet.

Hur långt bör en -02a ha gått, hur många mil tycker ni är max?

//Glempa
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Man brukar räkna med 2k mil per år, dvs ca 12k mil. Men dessa bilar brukar hålla betydligt längre än så, min tjänste-325:a hade rullat 40k när den såldes. Men tänk på att det finns många skruvade bilar där ute: en 17k milare hos en seriös handlare har säkert gått mindre än en "10k-milare" hos en privat säljare med kontantkortstelefon...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.