AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
936

Senare årsmodeller av E46, vettigt köp?

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hej!

Sitter och funderar på hur värdet kan tänkas förändras på en 318i-04 alt. -05 med Lifestylepkt eller motsvarande utrustning. Det vill säga sportstolar...

-Kan man lita på bilpriser.se som säger ca 150k på firma med 7500mil? Vad tycker du?
-Vad kostar Inspektion 1 & 2 på BMW?
-Vilka serviceintervall gäller, är det 1 eller 2 år mellan servicarna? Då körsträckan inte beräknas komma upp i 2500mil per år...
-Vågar ni gissa värdet om 2 år?
-Hur tror ni E90 318i kommer att påverka värdet på denna modell?
-Vad är rimligt pris för E90 318i-06?

Tacksam för svar!

Hade innan en 320iT -04 med Lifestylepaketet, sålde den förra sommaren för 146kkr privat när den rullat ca 7500mil. Gissar på att om jag sålt motsvarande bil idag skulle jag i bästa fall fått ut 120kkr.
Motsvarande 318i har tidigare legat ca 10-20kkr lägre, så jag tycker 150kkr på bilfirma är dyrt.
Var väldigt nöjd med den och hade behållt den om det inte vore för att den blev för liten. Utväxlingen var löjligt låg på högsta växeln, ca 3500rpm i 120km/h, detta gäller även 318i E46!!

Inspection 1 var gratis när jag servade den :-) men värdet på servicen var 3700kr (Maj 2006, BMW i Malmö) för 320i. 318i har ju färre tändstift och mindre oljevolym så jag skulle gissa att kostnaden ligger ca 500kr lägre. Inspektion 2 brukar vara ca 1500kr upp men det varierar.
Lägg till kostnad för byte av kyl/bromsvätska (ca 1700kr) som görs vartannat år och sammanfaller med inspektionerna.

Vågar mig knappt på en gissning men en bit under hundringen bör den ligga, kombin något högre.

E90 har redan påverkat E46 priserna rejält, tendensen började förra våren.
En kollega sålde sin E90 320i -06 privat för 185kkr ungefär samtidigt som jag sålde min E46, dvs juni 2007. DEn fyrcylindriga 320i E90 tycker jag man kan se som efterföljaren till E46 318i och är en betydligt modernare bil med bla 6-vxl låda. Tyvärr är inte sportstolar lika vanligt till E90 pga BMWs nuvarande paketpolicy. Ryms en sådan i din budget så finns det ingen anledning att välja en E46 tycker jag.
Som bonus kanske du kan spara in några slantar på en fri service och vagnskadegaranti.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tack för bra svar!

E90 känns lite för dyr just nu. Dessutom verkar dom billigaste ha manuell AC och standardstolar vilket är riktigt tråkigt tycker jag... Ac kan jag nog vänja mig vid men standardstolen är för ful...

Är förvånad över att inte fler valt sportstolar då det höjer hela bilen.

Är det någon som har koll på vad denna modell kostade ny, om jag minns rätt så var det kampanjpris på 318i ganska länge mot slutet av tillverkningen?
Hej,
Sent svar men är nästan säker på att vissa handlare sålde ut nya 318i Lifestyle för 249.900kr med metallic innan den lades ned, Touringen 10kkr upp. 320iT Lifestyle gick att få för 275.000kr och med M-sport (eller STCC edition) för 299.000kr. I regel var komfortpaketet gratis och Lifestyle låg 15kkr upp.

Standardstolen i E90 är inte bara ful, den är direkt obekväm för långbenta individer.

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ok, jag är 186cm lång så standardstolen passar nog inte så bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.