|
|
|
|---|---|
|
Hej, har sökt och läst lite om ac-problem men har inte blivit riktigt klok, tänkte beskriva mitt problem. AC'n går igång, hör hur det klickar till och kompressorn startar, men jag får ingen kyla, fläkten som sitter där längst fram vid grillen snurrar inte, när jag petar på den så går den otroligt trögt. Lagret verkar vara slut. Kan det vara det som är felet? Fungerar inte ac'n om inte fläkten snurrar? Mvh Henke | |
|
ja den måste fungera |
|
|
ACn fungerar ändå, fast du måste få upp fart på bilen för att den skall börja kyla. Just bytt min fläkt som ej fungerat på två år. ACn har fungerat fint ändå, men inte på tomgång. Utan jag var tvungen att få fartvind som kylde istället för fläkten. Prova att ta lös din fläkt och prova smörja upp lagren innan du byter den. Det kan fungera. Mvh Carl |
|
| Blir nog att testa smörja först, däremot så kylde den inte när jag körde på landsväg för någon dag sedan, dock var väl utetempen runt 20 grader, så det har väl med det att göra då antar jag | |
|
Fläkten startar inte fören kondenson kommit upp i temp sa73gr. Men innan dess skall du känna kyla. bmw har bland de största kylsystemen- sa1.4 l kylmedel en normal bil ligger på 0,8l Compressor kann starta när den är kall men sen flyttar trycket till den andra sidan och då stängs kompressorn av. Orsak förlite kylmedel. Alla bilar tappar lite kylmedel oavsett om de inte andvänds. PS andvänd inte grön spårletare förstör kompressorn. |
|
| var nyss ut och testade lite, får fortfarande ingen kyla, och nu har jag snurrat på fläkten så den går lättare, men den snurrar fortfarande inte när acn är igång, kanske ändå är för lite kylmedel då, får väl fara och kolla | |
|
grön spårletare ? är de sånt AC gubben häller i som felsöknings klegg ??? |
|
|
henkeh: Grattis! Iom att kompressorn klickar igång så har du antagligen enbart för lite kylmedium - men tillräckligt högt tryck för att det inte ska ha kommit in fukt, det kan vara så att kylmediet läckt ut pga att kondensorfläkten inte funkar och värmen + trycket blivit för stort. Börja med att kolla om kondensorfläkten funkar, försök ta loss den och smörj upp den. Testa sen med 12volt direkt från batteriet. Vet inte hur svårt det är att komma åt fläkten på E39, på E34 är det bara att demontera stötfångaren: Länk Läs mitt inlägg här hur du fyller systemet med Biltemas drivgas som kylmedium: Länk Mvh |
|
|
Inspiration: Länk Länk Länk ;) |
|
| Har kollat fläkten idag, den är helt död, ska fara och provtrycka systemet ikväll, så får väl se då | |
| Jag har exakt samma problem i min, jag var inne hos en AC-firma och felsökte och fick besked om att expansionsventilen var trasig. Skall byta den på måndag, totalkostnad inkl arbete och moms 2600:-. Sen ska det förhoppningsvis bli kallt igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.