AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.354

Ang. jordisolatorer och alla dess namn

ko
37
kofi
330ci -01
Hej!
Jag har som många andra problem med störningar på ljudkablaget.
Det verkar vara en galvanisk skiljare (eller så kallad jordisolator etc), som jag behöver.
Men jag vet inte vart jag ska hitta en! Har tyvärr ingen välsorterad billjudsaffär jag kan besöka :(

Tacksam för tips!
/Kristofer
Biltema, Kjell & Co, Mekonomen kanske?

FP
ko
37
kofi
330ci -01
Kollat, men jag hittar bara för lågnivåkabel (rca)
Jag vet inte ens om det finns vad jag letar efter.
De är normalt tillverkade för lågnivå med RCA-pluggar osv. Om det är hög>lågnivåomvandlare (med inbyggd jordisolator) du söker så är det säkrast att höra med fackhandeln.

FP
ko
37
kofi
330ci -01
Jag använder helst ingen omvandlare. Just för att slippa det extra kablaget.
Vad jag vill få ut av det hela är att få bort all DC från högnivån.
OK, lite osäker på vad du söker igentligen. Men om det är DC-blockering du söker så blir det en jordisolator med sitt lilla kablage. Skillnaden på dessa för låg resp. högnivå är bara några motstånd inuti, inget som påverkar formatet eller kablaget.
Å andra sidan om det är ett slutsteg du vill mata som tar högnivå direkt så bör detta steg redan ha DC-block på ingången om det är ett seriöst fabrikat.
Alla huvudenheter idag har bryggade slutförstärkare och därmed DC på utgången ifh till chassi. Störningar pga jordslinga uppkommer dock inte pga just detta förhållande.

FP
ko
37
kofi
330ci -01
Vi tar allt från början så det blir rätt :)
Jag har slutsteg och en baslåda i bagageutrymmet av märket Kicker.
Men som många andra har jag störningar på högnivån som jag kopplat direkt i steget. ("brummet" försvinner när jag kopplar ur högnivån) Har läst mig till på detta forum att just en galvanisk skiljare har hjälpt väldigt många.
Så.. ifall jag nu inte missat hela poängen så ska den hjälpa mig att få bort störningarna på högnivån??

Har inte fått till detta på över ett år nu..
Tack för hjälpen!

Allt tyder på att en jordavbrottsenhet skulle lösa problemet, den skall isf vara avsedd för högnivå osv. Testa så tror jag säkert allt löser sig.

FP
ko
37
kofi
330ci -01
Då var det bara det att jag kan ej hitta någon avsedd för just högnivå.
Kjell&Co,MDS m.fl verkar enbart ha för lågnivå.
Just pga denna anledning jag skapade tråden från första början :)
Jag förstår, det är nog bara att söka vidare är jag rädd.
Länk
Länk
borde kunna hjälpa till, i synnerhet Backes.

FP
Om du har högnivåingång på steget så har du väl en +, en - och en sladd som ska jordas. Allt oljud försvann för mig när jag jordade denna.
ko
37
kofi
330ci -01
Hittade inget på någon av hemsidorna men ska pröva maila Backes.
Jag tycker dock det verkar vara så många som löst problemet med en galvanisk skiljare på högnivån här på forumet så någon borde väl veta vart man får tag i dem?!

Hur gick du då till väga, JD?
På min högnivåingång på steget fanns totalt 5 sladdar. 2 plus och 2 minus den femte jord. Det räckte att jorda denna sladden så löste det sig.
ko
37
kofi
330ci -01
99% säker på att jag inte har den femte kontakten men ska kika!
Ganska säker på att det finns. Kan vara så att det sitter tre också. En + en - en jord.
ko
37
kofi
330ci -01
Fick svar av Backes:
"För att använda en jordisolator krävs det lågnivå då högnivån inte har en "signaljord"."

Mitt steg har bara plus och minus x2

Så vad jag letar nu är en omvandlare med hög -> lågnivå omvandlare och inbyggt jordisolator. Tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.