AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.291

Kopplings-slir 320D -01

No
12
Nonnis
528iM -00
Jag har en Bmw 320D Kombi av -01års mod med slirande koppling, lamell tryckplatta och allt som ska bytas är nyligen gjort. Men ändå slirar den vid fullt gaspå drag. Bilen är KCR-boxad men det borde ju inte ha någon större betydelse då kopplingen är ny. Kan svänghjulet vara slut? Bilen har gått 27tusen mil.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Blir mycket nyfiken på svar i denna fråga då jag snart ska byta koppling på min 320d -01.. (oxå med KCR). Bytte du själv? Syntes det något slitage på svänghjulet?

Diesel-räsern
/Rickard
No
12
Nonnis
528iM -00
Nej jag lejde iväg jobbet till en mekaniker som gjorde det "hemma". Men han sa att svänhjulet var lite blånat. Det sitter ju dubbelsiviga svänghjul som dom här bilarna och ett nytt kostar drygt 6tusen.

Jag vart tvungen att ta bort mitt KCR, bilen gick bara 180km/h och utan box en snudd över 200. Och ändå har jag lämnat in bilen med box för att se om den var fel ställd.
Vad tycker du om dieselförbrukningen på din bil?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
hmm.. skulle tro att mitt svänghjul också kommer se lite blånat ut om man kallar det så.. funderar på om man svarva ytan och bara ta nån hundradels mm för att endast få bort den ytterst hårda ytan.. Får ta ställning till det när det blir dags!

Förbrukningen för det första, om jag tankar fullt och sen kör tomt och tankar igen så stämmer den beräknade förbrukingen EXAKT med den som står i färddatorn! Det verkar ovanligt med andra bilar som har box osv.. Men jag tycker nog att förbrukningen är helt okej.. långkörning med gällande hastigheter ligger sällan över 0.55. Blandad körning i stan och till jobbet 17km ligger på ca 0.65, och då är jag ingen gubbe med hatt om jag säger så.

Diesel-räsern
/Rickard
No
12
Nonnis
528iM -00
Ja det kan ju vara så att anläggningsytan har blivit för hård, alltså att lamellen slirar mot svänghjulet. Tänkte jag inte alls på.

Fick mig en stockholms resa ihelgen med bilen, från Boden till Barkarby vart det exakt 93mil. På den sträckan hade bilen tagit 0.62. Iprincip ingen trafik alls på vägen ner och en hastighet kring 120-130Km/h. Dock sämre på hemvägen då jag fick göra en massa omkörningar och hade 20-30Km/h snabbare färd. Hur som hälst så fick jag ihop 208mil och en förbrukning på 0.7. Det borde väl vara godkännt med tänkte på stadskörnig och hyffsad snabb motorväg?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Härdning av kolstål sker genom uppvärmning och hastig avkylning i olja eller vatten alt. vatten/salt. Har svänghjulet blivit blått har det nog snarare skett en anlöpning vilket sänker hårdheten. Det förutsätter att svänghjulet är termiskt härdat, vilket jag faktiskt inte vet. En anlöpning frigör även spänningar från härdningen och det är lätt att en härdad detalj då blir skev. Vid spånavskiljande bearbetning får man nog räkna med någon tiondel i alla fall. Jag tycker det låter som om KCR-boxen släpper loss för mycket vridmoment mot vad orginalkopplingen klarar. Skulle nog titta på ev. kraftigare alternativ vid byte.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Nonnis: Låter helt okej tycker jag med den hastigheten och förbrukning du nämner!

Anders: Det är ju det som händer med bromssivor som ¨får mycket vatten på sig om de är varma.. Frågan är om man ska våga sig på avverkning på svänghjulet, utan att få obalans i det! Kan man förresten demontera och montera utan att balansera det på plats efteråt? Antar att det är så pass bra passning och uppstyrt med stift eller?
Visst trycker KCR-boxen på bra, och en kraftigare koppling ska det bli när det är dags.. Frågan är bara var man får tag i det till humana priser?

Diesel-räsern
/Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Nonnis: Låter helt okej tycker jag med den hastigheten och förbrukning du nämner!

Anders: Det är ju det som händer med bromssivor som ¨får mycket vatten på sig om de är varma.. Frågan är om man ska våga sig på avverkning på svänghjulet, utan att få obalans i det! Kan man förresten demontera och montera utan att balansera det på plats efteråt? Antar att det är så pass bra passning och uppstyrt med stift eller?
Visst trycker KCR-boxen på bra, och en kraftigare koppling ska det bli när det är dags.. Frågan är bara var man får tag i det till humana priser?

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Demontering och montering i sig är nog inget problem då det som du säger styr tight på centrum och stift. Det gäller dock att sätta upp hjulet noggrant och kontrollera att inget kast finns innan svarvning. Har hört att många spänner upp svänghjulet i kuggkransen, men då måste man ju vara säker att den kastar noll mot vevaxelstyrningen. Riktigt med skivorna. Är dom röda när dom vattenbegjuts sker en härdning vars grad är direkt knuten till kolhalten i stålet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg ang. bromsskivorna: Om man efter härdningen bromsar dom blåa i temperaturskala löper man ur härdningen igen. För att bestämma hårdheten på en ugnshärdad detalj används temperaturen vid efterföljande anlöpning som styrande faktor.
No
12
Nonnis
528iM -00
Anders-72, kan det lilla slitaget göra att kopplingen tar högt? Kopplingscylinder är upp kollad på verkstad och det är OK.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har svårt att tro att svänghjulet skulle vara så slitet att det påverkar dragläget. Vet du hur mycket högre vridmoment du får med KCR? Slirar kopplingen med den urkopplad? Kanske passerar man gränsen för vad orginalkopplingen klarar.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är samma lamell och tryckplatta på 320D som på 330D!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jaså, då kan kopplingen knappast vara underdimensionerad. Något knas vid monteringen kanske.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
märkligt, då är det annorlunda koppling på min 320d med 136hk, för det är inte samma som på 320d 150hk och 330d..

Diesel-räsern
/Rickard
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Länk
Länk
Länk
No
12
Nonnis
528iM -00
Enligt KCR ska boxen ge 335nm, men med ny koppling tycker jag ju inte att den ska slira. Men det största problemet är ju att kopplingen tar högt. Jag har kollat serie nummer och allt på kopplingen och det är den kopplingen som ska sitta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.