|
|
|
|---|---|
|
Min E91 är utrustad med klimatautomatik. För ett tag sedan noterade jag en sur lukt från ACn i samband med körning på lägre varvtal, så jag kontaktade BMW Group Göteborg som jag hade köpt bilen av. Där fick jag veta att de inte betraktar det som något fel att ACn luktar illa, fastän bilen bara är någon månad gammal och knappt rullat 1200 mil, dvs inget som täcks av bilens nybilsgaranti. De kunde köra en AC-rengöring till en kostnad av 1300 kr. När BMW CS besökte Olle Ruttgersson i Uddevalla, var jag där och passade då på att rådfråga deras verkstad. Helt oacceptabelt att en ny bil luktar tyckte deras verkstad och erbjöd sig att åtgärda felet på bilens nybilsgaranti. Jag bokade tid och lämnade igår in min bil för rengöring av systemet, jag blev erbjuden en hyrbil (som jag sedan slapp betala för) under tiden som bilen stod på verkstaden. I morse när hämtade jag ut bilen stank hela kupén av rengöringsmedel, det är en lukt som närmast påminner om rengöringsmedel med stark citrondoft. Det är en rätt intensiv lukt. Jag kontaktade verkstaden och de menade att man bara behöver vädra ur systemet så försvinner lukten. Jag har nu kört 30 mil med kliman på full blås och växelvis kör med max kyla och max värme för att få bort stanken, men det har inte hjälpt. Det här är inget roligt, jag får ont i huvudet när jag sätter mig i bilen och tvingas köra med rutorna nere. Jag har ju en ny bil, jag vill att den ska lukta ny bil och inte stinka citron. Nu undrar jag följande: 1. Vad kan jag göra för att bli av med stanken fortast möjligt? 2. Ni som kört AC-rengöring på era bilar, råkade ni ut för samma stank eller är det som jag misstänker, parfymering som skett i efterhand? Hur lång tid tog det innan stanken försvann helt? 3. Återkom nybilslukten efter att stanken försvann? Eller avtog den? 4. Hur kommer det sig att detta täcktes av garantin hos Ruttgerssons men inte hos BMW Group? 5. Tips och råd för hur jag ska gå vidare med det här. Vore tacksam om någon kunde belysa någon eller några av dessa punkter. __ Min bil: Länk | |
|
medlet som används vid renjörningen har en ganska frän doft de försvinner efter ett tag. |
|
|
Problemet är att min bil inte luktar fränt, fränt hade varit ok. Lika så om bilen hade fortsatt lukta som den gjorde innan jag lämnade in den. Min bil stinker koncentrerad citron, en stank som kan liknas vid lukten hos de medel som används på allmänna toaletter för att dränka annan lukt. Det är därför som jag misstänker att man "parfymerat" systemet. Pratar vi om samma stank/lukt? __ Min bil: Länk |
|
|
1. Vadra med rutorna nere lite grand varje kvall under 1-2 veckor. 2. 1-2 veckor vid normalt bilanvandande. 3. Underhalles med Meguiar 40 pa panelerna en gang i manaden sa tar den aldrig slut. Likadant med gamla bilar som far doften ater. Den "akta" doft du kanner ifran bilen da du hamtar ut den ar losningsmedel som haller pa att ta sig ur materialet och darfor skapar doften, vad fa kanner till ar just detta:) MG 40 innehaller inte losningsmedel utan doftamnen. 4. Grp Gbg kanske inte forstod problemet? Rutgersson kanske inte hade lika mkt stress som inne i "city" och darfor kunde uppmarksamma problemet pa detta satt. Det kallas att tala forbi en person, intraffar dagligen overallt. Ju mer stress, ju mer tala forbi. Huvudsaken ar ju att problemet lostes? Ovrigt: Att forsoka satta fakta pa en upplevd kansla ar ibland omojligt aven om jag forstar din reaktion... Mina 5 cent, lycka till! Asken |
|
|
fråga firman som utfört arbetet vad för medel som använts , dom brukar vara något parfymerade för att ge en fräsch doft ,dock inte stank finns lite olika varianter på de där. har gjort ett par sånna rengöringar på mina bilar de har luktat lite mycke ett par dagar sedan har de avtagit . antar att du pratar om bakterie dödande behandling och inte bara parfymering |
|
|
Har "huvudvärken" lättat ännu? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Bilen har idag rullat 1350 mil, dvs nästan 200 mil sedan "rengöringen" och visst har stanken avtagit en del... men den luktar fortfarande så pass mycket att man skulle skämmas för att låta någon åka med i bilen. __ Min bil: Länk |
|
| Trist för dig att det stinker så fruktansvärt. Jag har en gammal bil och funderar såldes inte på garantier. Valde att köpa CRC ac clean. Följde instruktionerna och sedan dess luktar bilen diskret av jordgubbar. | |
|
Har samma problem i min bil, misstänker att förra ägaren också lämnat in den för AC-rengöring. Fast min luktar typ mer "söt parfym", eller billig tvål, som gör en nästan lite snurrig under längre färder:(. Det märkliga är att det kommer ingen lukt från ventilerna närmast framsätena, utan verkar komma mer från hålen närmast framrutan. SÅ det kanske inte är gjort någon AC-rengöring ändå? För då borde det väl lukta från alla hål väl? Hmm värsta är väl om en wunderbaum har ramlat ner någonstans i ventilationen närmast framrutan. Orka riva hela instrumentpanelen... Någon som har något tips om vad det kan vara? |
|
| Löste mysteriet genom att kontakta förra ägaren, ligger tydligen en wunderbaum under förarsätet. *doh*!:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.