AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
773

Tillsats spridare fråga?

BMW-jonte
Jag har en 325 -87 jag har trimkam något modifierade kanaler. extraktor koniskt filter. Nu till problemet bilen får fölite soppa på höga varv (runt 5,000) jag har fått tips på att sätta dit 2 st kallstart spridare och styra dom via en micro brytare funkar det bra???
Men jag kom och tänka på varför inte använda en vanlig spridare?? kommer det funka?? eller ger den för mycket?? Vilken spänning styrs dom spridarna på??

Vore taksam för tipps.

MVH Jonas
Jo
744
Jonhny
745 -85
Jag hade nog mappat bilen ordentligt istället.
BMW-jonte
Jo såklart det e, men det handlar om pengar. jag skulle bara tästa om det skulle funka, om inte så får man ju mappa.
Ingen som har erfarenheter om detta???

MVH Jonas
Jo
744
Jonhny
745 -85
Hur ska du starta spridaren ?
Microbrytare måste ju startas av någonting. (knapp på ratten är nog inte att rekommendera)
Du kan ju ta signalen från de andra spridarna och förstärka till extra spridare. Då får du vettig pulslängd och mängd pulser.
Men och det är ju ett stort men, sugmotor-trimning är ju ganska finkänsliga grejer. Att bara pytsa på mer soppa betyder ju inte att det blir bättre...
BMW-jonte
Intresant ide!

Jag tänkte att microbrytaren ska slå på vid fullgas.
men din ide var intresant. förgrenar man kablarna från en spridare då till den extra?

MVH Jonas
Jo
744
Jonhny
745 -85
Microbrytare vid fullgas ger ju för mycket bränsle på nästan alla varvtal. Jag hade nog gjort nån krets som kände av spänningen från luftmängdsmätaren istället.

Ska du koppla in spridare på de ordinarie spridarna så ska du bara ta pulstiden därifrån. Parallellkoppla inte spridarna, inte alls säkert att boxen tåler det. En liten krets som driver spridaren och tar styrsignal från ordinarie spridare är att rekommendera.

Kopplar du in kallstartsspridare på en microbrytare på gasen så kommer du få samma bränslemängd oavsett varvtal. Alltså kommer motorn dränkas på allt under 6000 varv (typ).
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Har du orginal spridarna kvar. Så bör du väl byta dom. Har för mig att dom räcker till knappt 200hk.
Byt spridare och mappa bilen.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Precis. Då blir det bra. Fast dyrt också.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Är det mekanisk eller elekrisk varvtalsgivare på motorn?
Är den elektrisk så är det väl bara att läsa av utspänningen vid 6000 varv och skaffa en brytare öppnar vid den nivån? eller har jag fel....
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det är en induktiv givare. Så man får pulser. Däremot är luftmängdmätare en spänning mellan 0 och 5 volt (eller annan spänning, skit samma) som varierar med luftmängden. Där skulle man kunna lägga in en "brytare" som öppnar vid ex 5000 varv på fullgas. Men det är tveksamt om det är ett bra sätt att gå till väga. Med lite tur så blir det bättre, men det kan lika gärna bli sämre med mer bränsle eftersom det blir för mycket och ev. ojämt fördelat till cylindrarna.
Det är ju jobb som egentligen är onödigt eftersom det antagligen slutar med en mappning, unichip eller liknande ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.