AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.295

Byte av fläktkoppling. E39 540.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hejö hopp.

Har problem med ett vinande ljud som följer tomgången. Högst hörs det vid 1500 rpm. Efter många teroier om tex. ac-kompressor (ljudet försvinner nämligen när man kopplar bort "snöflingan"), div. spännrullar (alla är nu bytta), remmar (också bytta) så har jag sökt lite på forumet.

Det jag fann var att om man har en sliten viskokoppling (fläktkopplingen) så kan vinande ljud uppstå. Nu har jag tänkt att byta den då ljudet driver mig smått till vansinne i en för övrigt tyst och härlig bil.

Nu till frågan:)

Vad behöver jag införskaffa?

Länk till oem------>Länk
Räcker det med att byta själva kopplingen, nr 2 på bilden eller bör jag byta även de övriga?

Något jag bär tänka p vid själva bytet (förutom att den är vänstergängad)?

Är det troligt att det är viskokopplingen som ger vinandet ifrån sig eller kastar jag pengarna i sjön i och med ett byte?

Råd/Tips emotages tacksamt:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Låter som ac kompressorn om ljudet upphör när du stänger av ac:n , viskofläkten går ju oavsett om ac:n är på eller av.

Känn på fläktbladen om dom glappar , det gjorde mina när viskon va sliten

Om din är dålig så räcker det att byta nr2 om fläktbladen är ok.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min visco var riktigt glapp innan byte och det lät mer som ett totalslut lager med ett par mm glapp. Det borde ju vara kompressorn som turbofritte nämner.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tack för svaren:)

Jo, min tanke har nog också varit att det är ngt med ac-kompressorn. Anledningen till att jag misstänker viskokopplingen är att "vinandet" förändras vid tomgången. Dvs. står jag stilla med c:a 700 rpm så viner det inget men ac-kompressorn borde väl snurra på som vanligt eller tänker jag fel? Så fort jag kommer upp i c:a 1500 rpm så börjar vinandet, ibland högre ibland ngt lägre. När jag stänger av "snöflingan" försvinner ljudet direkt men å andra sidan så sjunker ju tomgången direkt också.

Min tanke är att ac-kompressorn (som använder samma rem som viskokopplingen) belastar min "slitna" viskokoppling när den är aktiv och tomgången är högre. Bilen låter lite som en 240 volvo och vad jag har kunnat läsa mig till så ska den inte låta så:)

Den här tråden läste jag och fick idén att det kanske trots allt är visco:n

------>Länk

Vad tror ni?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Känn på fläktvingen. Om man drar ett fläktblad famåt och bakåt i bilens färdriktning skall det inte finnas något glapp. Och om du roterar fläkten skall kopplingen slira med ett lite segt motstånd.
Jag tror fortfarande på kompressorn, dom låter nog en aning normalt. Har en gammal Merca med AC som funkar, men den låter som ett sågverk och överröstar den gamla virvelkammardieseln utan problem :)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Anders-72: Ja, du kan ha rätt. Ska prova att se om det är ngt glapp i fläkten imorgon. Har du ngt liknande läte/vinande i din 525 touring eller är den tyst och fin?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då AC´n är inkopplad är det väl elfläkten längst fram jag kan höra. Kompressorn gör faktiskt inget väsen av sig. Fungerar din AC som den skall?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Anders-72: Ja, ac:n fungerar som den ska dvs. det kommer kall luft när jag drar ner tempen. Ja, "propellerplan fläkten" fram hör jag också men det är mest när man står i kö. Hmmmm.....undrar om det är den som spökar kanske...

Vh/Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.