|
|
|
|---|---|
| Hej, okunnig som jag är ställer jag frågan hur mkt skada bilen tar vid fullgas acceleration o växling vid höga varv (5-6000rpm)? 5000-6000rpm kanske inte är så farligt på M-modellerna, men på de mera ordinära bilarna? | |
| Den här diskussionen har varit uppe förut och du skadar bilen mer genom att segdra den igenom växlarna. Är bara bilen uppe i temperatur är det inte alls farligt att växla vid 5000varv. Det går förvisso åt mer soppa och "allt" slits lite mer. Särskilt om du startar på 5000 varv och släpper kopplingen ;) | |
323E21terror |
Det sägs att en bilmotor trivs bäst och således mår bäst vid 4000rpm farten är min drog |
| Går det att generalisera o säga det, 323E21terror? Jag i min enfald tycker det skulle bero på vad för spis man har under huven. Och 4000 varv (i snitt?) låter rätt mkt... fast det är bara vad jag tror. | |
| Min M3 trivs bäst över 4000 och M5:an trivs bra på alla varv utom riktigt låga men vem vill köra på låga varv? :D | |
323E21terror |
4000rpm gäller tydligen generellt, detta är uttprovat och testat men jag ha inte läst om detta utan fått eda på detta genom en kompis (han kan ha fel, men det låter inte otroligt) farten är min drog |
|
Hur skulle det vara möjligt att alla motorer trivs bäst på 4000 när det skiljer sig så mkt. Finns ju tom motorer som inte ens varvar så mkt eller går helt ruttet på så låga varv. |
|
|
Hmmm, jag har hört att de flesta motorer trivs bäst, drar minst soppa och släpper ut minst skräp vid runt 2000 rpm... Fast det är ju som sagt bara vad jag hört (av min bilskolelärare för 7 år sen =) //Koffe |
|
| Effektiviteten är väl högst där vridmonentet är högst. Där borde motorn gå bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.