AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.176

Värdering 520i touring -00

Sida 1 av 2
Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
16800mil enligt mätarn.
Osäker på handboken, såg bara till dom lokala inläggen från bilverkstad.
Länk
Inge skinn eller godis.
Bara allmänt fint skick.
Dom begär 95k, känns högt.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nog för att bilar brukar vara dyrare i Norrland men det där var rejält. Vad sägs om en nyare, mer utrustad bil med mindre mil: Länk

Samma mil, billigare och nyare: Länk

//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Spontant dyr ja...
Men är den helt fri från skavanker och rost! vilket jag TROR om den är körd däruppe mestadels, så är det naturligtvis ett plus..dessutom är ju också priserna högre satta "uppe i norr" av någon anledning>>>Finare/skonsammare körda? totalt sett troligen+det faktum att folk där har ett "mindre utbud" om man inte vill åka en bit s.a.s.

Men>>>Länk ...där har du en billigare till synes likvärdig bil egentligen(vet naturligtvis inte skicket eller öht någon info om dessa bilar annat än vad som står i annonserna).

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Snäppet större motor. Sportstolar i skinn. Aut. 4600 mil till, men storservice gjord. Länk
Priset börjar på 20´under.
Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
Ah tackar för länkarna gubbar.
Någon som har en priside för denna bil.
Något speciellt man ska kika på dom när man provkör den?
Ska ut imorrn igen med den på en provtur så vill gärna ha lite mer kött på benen.
Har inte riktigt tid just nu att åka nån annanstans och kika på bilar.
Ingen semester i år ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns en del: Länk
Lägger till att titta på motorhuvens framkant på insidan då de kan rosta runt kittningen samt innanför tankluckan. Ett "fabrikationsfel" som genererat en del byten under den 6-åriga garantin..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

kolla begagnatguiden här till vänster...först..

Sedan så>>>stötdämparna fram bör kollas(kontrollera mht läckage, brukar kunna bli det lite tidigt på E39:or)
Vattenpumpen på bl.a. E39 brukar kunna ge upp vid ca det miltalet,handbromsen är vanligen lite svag och kan kräva justering(ok,billigt o snabbt gjort) eller utbyte av backar,provkör rejält för att ev. kunna utröna om det finns vibrationer eller glapp i t.ex styrningen(vilket i värsta fall kan kräva utbyte av styrväxeln> INTE billigt)...pruta hårt och var inte "för ivrig" till avslut skulle jag vilja säga..

JAG skulle inte ge mer än max 70'....men det är ju lätt att säga när man egentligen inte alls är intresserad att köpa i dagsläget,har för mycket bilar redan ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag måste bara skriva att det finns MÅNGA E39 Touring med lika snåla motorer som 520 t.ex 523/528 som du måste testa innan du handlar den segaste E39:an..

Finns massor av 523iT och 528iT som är billigare än den du är sugen på nu..och varför inte 525 eller 530D...sondera marknaden,provkör och köp sedan en E39 med den utrustning(allra helst sportinredningen i skinn iaf,gör mycket för känslan när du är ute och cruisar) och motor du egentligen vill ha.

Någon/några semesterdag/ar har du väl? ;)

Mvh Janne.
Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
Tyckte den gick rätt trevligt.
Och mitt körkort tycker nog bättre om en slöare variant ;)
Varit nog farligt med Corradon.
Ang semesterdagar.. det är bara glömma. Ska semestervikariera på LKAB hela sommarn så enda gången jag kan åka nånstans är på helgen.
btw tack för alla svar, enorm hjälp =)
Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
Haft en diskution över telefon med bilhandlarn för BMW'n idag.
Han verkar totalt ovillig att gå ner i pris på den, så det får nog bli att man tar en weekend söderöver om man nu hittar nåt vettigt objekt.
Hur man nu ska lyckas med det är en annan fråga.
Bilhandlarn kändes inte riktigt seriös i sin motivering till det höga priset.
Dragkrok ja det är automatiskt 11tusen extra.
Servicebok? det är han rätt osäker på, det finns några lokala servicestämplar bara.
Antingen har han betalat väldigt bra för en inbytesbil, vilket jag finner oerhört tveksamt då dom är en Volvohandlare.
Väntar på svar från bilprovningen om tidigare besiktningar. Kolla efter eventuella felaktigheter i mätarställning.
Hur var det man kikade detta i bilen? Läste nånstans hur det gick till men förlagt url..
Mvh Hasse
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter som en helt vanlig bilförsäljare. Vad tror du han säger om man vill ha 11´ för dragkroken på sin inbytesbil? :)
Det går inte att kolla rätt mätarställning, då dagens fuskare justerar miltalet i ljusmodulen. Det var längesedan man bara skruvade tillbaka instrumentet. Det man kan göra är att beställa utdrag ur en central databas över service och garantireparationer från BMW.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hehe, +11k för dragkrok=)

Känns mycket för en bil som bara verkar ha komfortpaket. Såg att dom bytt in den i februari det är nog därför han trilskas om priset, men den bilen är nog den E39a som kommer på andra plats när det gäller att vara svårsåld, bara 520i sedan är svårare=)

Ville han inte pruta en spänn eller fick du den inte för 70k som nämnts här? Rent köp?
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kollade bilpriser. se dom säger 93700kr så det är nog det han argumenterar för... om jag nu kryssade rätt i listan...
Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
Han vägra ens gå under 90..
Nah tar handpenningen cash och resten på lån.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tyckte alltid att bilpriser.se värderade lågt tididigare, men nu verkar det som väldigt få får ut priset som de levererar.
Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
Janne T: ska åka och kika på en 528ia Touring -00 här i slutet på månaden istället. Är nog ett vettigare val när man ska frakta en massa skotrar på släp till vintern. Hur är denna automatlåda? kickdown antar jag är standard, har verkligen ingen koll på lådorna ;)

Mvh
Hasse
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Steptroniclådan lovordas skarpt av de som har dessa...
Jag har själv inte provat en steptronic, men "alla" vill nuförtiden ha automatlådor tydligen..
Kickdown finns naturligtvis i denna automatlåda också,annars så skulle de då bli lite trist milt sagt ;)
Manuell växlingsmöjlighet finns också...

Huruvida denna låda är hållbar?...Jo,så sägs det iaf..

Skulle jag välja automatlåda om jag kör mycket skotrar(dvs hyfsat tungt släp)?...Nee,men det är ju jag det..
Stofil som gillar att växla när JAG vill och inte när lådan vill ;)

Provkör och bilda dig en egen uppfattning är väl mitt råd just nu..dvs testa någon manuell vagn och sedan likvärdig med automatlåda så kanske du får lite mer känsla för vad du behöver/vill ha..
Men jag har ju förstått att du egentligen inte har så mycket tid,så då kan du börja med att läsa här på forumet i "sök inlägg" om steptroniclådan...finns säkert en hel del "snabbinfo" där.

Lycka till!

Mvh Janne.
Anders-72,

håller med. bilpriser.se ger numera relativt höga värderingar som är svåra att få ut.

Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
Länk
Hm körde regnr genom vv.se's databas och det verkar vara en 99'a.
Eller är jag ute och vandrar i träsket?
WizziZ :

Bilen är tillverkad i september -99 men är av modellår -00.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Spontan reaktion: köp en 523 direkt, du kommer ändå att ruttna på en 520 snart. Det är stor skillnad på 520 & 523, men inte i pris.

Johan ( som har ägt både 520 & 523)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.