AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
491

Konstigt motorproblem 330ci

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Har sen jag köpte bilenför ett halvår sen haft lite småproblem med bilen som nu idag blev betydligt värre. Listar dom symtomer jag har:

1. Ett parkeringsljus kan sluta fungera ibland. Jag har inte brytt mig om att fixa detta då problemet bara uppstått efter att jag tvättat bilen med högtryck. Detta felet har jag haft i de 6 månaderna jag ägt bilen.

2. Bilen känns klen och rycker vid kallstart

3. I ca 1 månad har jag hört ett vinande ljud från motorrummet. Påminner lite om ljudet man kan få i högtalarna när man slarvat med jordningen till slutsteget. Ljudet följer motorvarvet

4. Detta felet fick jag idag och nu känner jag att det är dags att ta tag i problemet. Bilen gick till en början perfekt till affären, men när jag skulle åka hem var jag tvungen att dra startmotorn 2-3s innan den gick igång. Till saken hör att den gick ojämt i hela varvtalsregistret och kändes lite klen. När jag stängde av och försökte starta den igen var det samma visa, svårstartad! Har ALDRIG behövt dra på startmotorn mer än 0.5s tidigare. Om ens det..

Jag ställde ifrån mig bilen och lät den kallna i 2h sen startade den direkt och gick perfekt.

Nu till det anmärkningsvärda, den röda lilla lampa som indikerar att parkeringslampan är sönder lyste när bilen gick ojämt. Självklart fattar jag att detta inte är någon slump och att alla mina problem som jag tampats med troligtvis beror på ett jäkla jordfel...

Min fråga till er lite mer erfarna mekaniker eller hobbymekaniker är att ett sånt "litet" fel kan ha orsakat alla mina förhållandevis stora problem??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.