|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Först o främst, är diffen på en e46 alpina 3.3 -00 bromsad? Isf, passar den på min 328 -00. Har inte riktigt samma utväxling jag vet, men tänkte om diffen var bromsad så skulle man ju kunna stå ut med några hundra rpm extra i landsvägsfart antar jag. Är de bara m3:an kvar o hoppas på då om inte det första funkar? Fungerar den diffen på 328:an eller vad behövs bytas? Har "klonk" i min diff idag o den är glappig som så många andras. Men om jag nu ändå ska byta kunde de ju vara kul o få en bil med lite körglädje, dvs driver på båda hjulen! Tycker de suger nåt vansinnigt att BMW tog bort en sån option som ligger i deras körglädjetänk. | |
| Ingen som har lite info till mig? | |
|
Det finns väl ett företag i USA som fixar diffbroms till 330 har jag för mig läst här på forumet. Sök lite kanske du finner. Skulle inte bilen bli segare med Alpinadiffen förresten? |
|
| Jag är snäll idag: Länk | |
|
Bara en tanke i detta, är du säker på att ditt klonk i diffen beror på sliten diff? Eftersom ett lagerspel / kuggspel är väldigt litet så bör inte det ge något vidare klonk! Jag själv ska byta bussningen i mitten bak på klumpen eftersom den separerat innerhylsa från gummit, och jag har ett ganska markant klonk/dunk! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
>Heltsonika Jag har kollat turnermotorsport o även länken du skickade, tack förresten. Men tycker de är så jävla dyra bara. Är ju såklart inget annat än riktigt bra grejer de där, men min plånbok räcker inte riktigt =). Jag har 2,93 i min diff, alpinadiffen har 3,64. >Tarzan325 Vill du vara vänlig o berätta efter du bytt den bussningen hur skillnaden blev? Jag antog att de var glapp i diffen för att när man ruckade på kardanen så glappade de inne i diffen. Tack för alla svar än så länge! |
|
|
Har nu bytt den bussningen som sitter i mitten bakom själva diffen och jag frågade mig själv ganska snabbt, varför har jag inte bytt den tidigare! Väldigt mycket lenare när man drar iväg, eller ska söka dragläge då man rullar smått framåt och ska börja backa. Det är tillfällen som drivlinan "studsat" för mig och det är NÄSTAN helt borta. Misstänker att fjädrarna i min slirande koppling och dess centrum är ganska trötta med, så det kan väl en delrapport till om nån månad eller så när jag bytt koppling med! Jag passade även på att byta de utgående packboxarna i diffen som fuktade lite oå sidor, och kände då på spel i diffen, men kunde verkligen inte känna något alls! Däremot kände jag en tendens till tugg när man vred vänster framåt och höger bakåt, så pinjongen stod stilla, men det lär vara normalt iom förspänning på de kugghjulen! Men som sagt, ingen kännbart glapp eller spel i diffen och då har min rullat 25000 mil strax.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Ok, tack för en schysst uppdatering. Vi har samma planer, min koppling vill slira lite med. Kanske blir bättre när den med är bytt. Jag kan känna en liten "knäpp" när jag trycker ner kopplingen nästan i mattan, är de nåt du har märkt av med? Slår till lite svagt i kopplingspedalen när man är nästan nere i botten, tror de är mest när man står stilla. Var de svårt att byta bussningen? Vilken var de om du länkar från realoem? Dyrt? |
|
|
Har oxå det där knäppet i pedalen.. Trodde i början när jag nyss köpt bilen och monterat stereon att det var mina lågnivåkablar till slutsteget som klämdes mot pedalen eller så, men allt går fritt och det verkar vara något "internt" i koppleriet. Lägger bilden här: Länk Det var lite bökigt faktiskt att få loss den gamla bussningen! Jag vet inte vad de har för verktyg på bmw riktigt, men jag byggde ihop en avdragare med lite rörbitar och en M14 pinnbult (ingen vanlig gängstång, de håller inte), och lite muttrar till det. Tror heller inte att det är direkt smidigt att byta den utan att montera ner hela diffen, vilket jag gjorde. Drivaxlar och kardan sitter med Torx hylsa, storlek 12. Min arbetsgång var följande: (det är bussning #9 jag bytt) Lossa avgassystemet bak, lossa bygeln framför diffen #12 (4 M8, 13mm, 2stM12, 18mm) Lossa kardanen, 4st T12, bänd loss knutkorset försiktgt sen med en kofot, lirka loss den, en sida i taget. Lossa drivaxlarna, 6st T12, x2 sidor. Lossa krängningshämmarens fästen bak, sitter med 1 M8 på varje sida. Bara vik ur dem, ta inte loss dem från krängningshämmaren, du förstår när du ser. Lossa muttern #11 (21mm) Lossa bultarna #8 Nu hänger hela diffen ensamt i Bult #10 och en kompis är välkommen in i bilden för att hålla bak krängningshämmaren så att man kan plocka ner diffen snett ner bakåt. Härefter börjar demontering/montering av ny bussning. Är det som för mig, så är det bra om du har möjlighet att värma med lite gas, för min satt fast rejält! När du sen sätter i den nya, så sätt den rätt! Det är märkt "TOP" på ena sidan och en pil. bussningen kostade 300 nånting.. Svårt? Mja, det behövs enhel del verktyg och bygga avdragaren tog ju en tid i svarven osv.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.