AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.790

Trilskandes taklucka E31

He
347
Hellboy
440i GC -18
Hej på er,
Har lite bekymmer med takluckan. Den går att "höja", men inte att stänga eller skjuta bakåt. Jag hör nåt relä klicka till när jag trycker på knappen men motorn går inte. Någon som haft något liknande problem?

Mvh,
Hellboy

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Prova att hålla in mittenknappen ett längre tag, då skall luckan återgå till normalläget. Går inte detta, går det antagligen för trögt eller helt enkelt har något gått sönder.
Du kan prova att manuellt vrida tillbaka luckan genom att ta bort luckan till där motorn sitter (där manöverknappen sitter). När luckan är borta, kan du se ett hål där en insex passar, dvs där motorns drev sitter. Känns det som ett tydligt stopp så våldsdra inte! Gå istället tillbaka till (fullt) tiltat läge för att demontera luckan enligt denna beskrivning: Länk

För att demontera innertaket (bild högst upp till vänster) så sticker man in fingrarna ovan innertaket för att nå låsningen. När du känner en plastdetalj på vardera sida så för du dem utåt samtidigt som du för innertaket bakåt. För inte innertaket för långt bak bara (in under taket) så att den blir svår att få tag på sedan.
När innertaket är "borta", kommer man åt 3st torx på vardera sida för att lossa luckan. Därefter skall luckan kunna tas ur och detaljer inspekteras för defekter.

Efter att min bil varit på hellack så testade jag takluckan som fastnade i tiltat läge ("höjt")...... Inte så roligt, men enligt lackeringsfirman så var den trasig redan när den kom in, tror inte det!....
Men men, Jag beslutade mig för att fixa detta själv, än att några klåpare skulle förstöra ytterliggare detaljer.
Behövde köpa nr 12 och 14 (båda sidor). 12 var trasig ena 14 pajade jag själv... Länk

Om du nu beslutar dig för att göra detta själv, se då till att innertaket vid montering, riktigt låser i fästena. Lossnar ena så kommer luckan att fastna i båda riktningarna, dvs luckan är fast där den är. Då återstår demontering av hela innertaket vilket man gärna avstår ifrån.

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Aj då första länken blev inte bra. Rätt här : Länk

Sen var det nr 14 som var trasig och 12 som jag antagligen pajade själv.
He
347
Hellboy
440i GC -18
Jag vevade tillbaka luckan manuellt när den fastnade nu sist, visst gick det lite trögt, men det var inget "stopp" någonstans. Jämna plågor så att säga.

Jag har aldrig upplevt tidigare att motorn fått jobba nåt speciellt vid öppning/stängning, utan luckan har öppnats utan problem tidigare. Nu försökte den inte ens. Ska testa det där med nollställningen vid nästa tillfälle. Tack för hjälpen :-)

Mvh,
Hellboy

Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Du måste köra upp luckan i topp om du haft borta batterierna, koppla bort strömmen igen en stund.

Gör ett nytt försök att köra den i topp, då hittar den sitt lägge.

Står så i instruktionsboken.

Mvh Jocke
He
347
Hellboy
440i GC -18
Det fungerade genom att hålla trycka in knappen en längre stund, då verkade den nollställa. :-)

Thx

Mvh,
Hellboy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.