AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
968

Garanti på lackning?

pe
204
petrob
320i -18
Hej på Er alla bmwåkare,

hade inne min M3 på lackning av ena sidan pga djup repa för två års sedan. Nu ser jag att denna repa börjar titta fram igen !!!!! Hur är detta möjligt???
man ska väl inte kunna "tvätta" bort en omlackering??
Och hur lång tid efter kan man åka till lackeraren och be han fixa.

Petrob
------
M3 Cab -95
540iam -01
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det är samma repa måste det ju vara något knas med underarbetet. Tror att 12 mån garanti tillämpas på utfört arbete som någon slags standard. Men det är kanske förhandlingsbart och i lackerarens intresse m.a.p rykte o.s.v.
2 år "garanti" brukar vara normalt, var iaf den tid jag fick för min omlack...Garantin täcker dock endast "hantverksfel"...Låter konstigt att repan dyker upp igen, kanske spacklet "sjunkit" något eller nåt sånt...
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Oavsett garantitid så har man väl alltid 2 års reklamationsrätt?

// M.V.H. Daniel
Inte alls konstigt att repan dykt upp igen, skulle tro att den gjort det tidigare utan att du lagt märke till den.

I dag finns det inte tid att göra riktiga lack jobb, eller folk är inte villiga att betala där kunskapen finns.

Att laga en skada bra tar tid, att låta spackel o grund härda ordentligt tar tid, färgen tar ett bra tag på sig att härda helt.
Normalt fuskas det på alla dessa punkter, man värmer på som fan så det blir knallhårt på ytan men sjunker efter senare, samt blir skitjobbigt att polera, stenskotten sprätter ur större och lättare osv.

Ni som fått en dörr ommålad pga en buckla en fångare från en parkeringsskada, vänta några månader och titta där skadan var i rätt vinkel och ljus lär ni få en otrevlig överaskning.

De alldra flesta ommålningar ser inte alls bra ut, bucklor från sjunkningar eller från slipmaskiner, sliprepor som kommer fram, dåliga utskuggningar är mer regel än undantag.

MVH/
Sen ska jag tillägga att det är ett mkt avancerat hantverk att rikta o lacka som väldigt få får chansen att lära sig.

Och som svar på frågan kan de ju vara schyssta o fixa det igen, även om jag inte tror de måste.
Det finns väll vissa normer man följer gällande reklamationer och de är inte en ny orginallack..

MVH/
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det någon som tänkt på hur det går till på Am. hotrod med deras stressiga projekt? Duktigt plastade karosser som slipas dagen innan lackering el. kanske samma dag. Den serien måste vara lika ihopklippt som sommartorpet där en man panelar om en hel kåk på samma förmiddag och rätar ut den gamla spiken och återanvänder den :)
pe
204
petrob
320i -18
hej på er,

tycker bara det är så tråkigt att man inte kan få ett jobb utfört ordentligt.
Man ska väl inte behöva betala samma summa var annat år för samma lackskada, inte undra på folk blir irriterade o inte lämnar in "vitt".

tror det är mycket försäkringsbolagens fel, de kräver snabba jobb + att allt ska gå så fort som möjligt till så lågt pris som möjligt, det senare har vi nog oss själva som konsumenter att skylla.

Men ändå, 2 år på en repa som dyker upp igen.

O nu var det också så att firmat bytt ägare så kan väl glömma detta totalt.

man blir inte glad.

Petrob
------
M3 Cab -95
540iam -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.