AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.875

Passar Z3 M-fälgar till en vanlig Z3:a?

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej,

Undrar om någon kan svara på huruvida en uppsättning Z3 M-roadster org. fälgar passar på min Z3 1.8 Roadster. Bakfälgarna ser otroligt mastiga ut nämligen.

Är det dessutom någon som vet vilken däckdimension som man bör ha på ovan nämnda fälgar, så vore det kanon.

Tack på förhand /Tomas
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Ja dom passar. Men offset skiljer - en M-roadster har bredare bak än din 1,8 så risken är att dom sticker ut en del utanför skärmkanten och att det ser....hrm, mindre bra ut!
Så här ser det ut på en 2.8: Länk

Om man söker lite så hittar man svar från folk som har försökt och de skriver att det tar emot i bakskärmarna vid varje liten bula på vägen.
Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Jag testade mina m-fälgar på min förra z3 2,8. De gick en bra bit utanför karossen bak! Upplevde det som mer än bilden på Zed82´s länk. Och mina bilar var 100% original. Fult och olagligt alltså.
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Ja, fy det såg inte vackert ut alls. Tackar för svaren och bildbevis, blev faktiskt ett spontaninköp av en uppsättning tidsenliga 17" bbs split-fälgar istället.

/Tomas
I-
27
I-Me-Mine
Z3 2,8 -98
Nu har jag grävt lååångt ner i arkivet.

Ursäkta om jag har svårt att fatta...
Kontentan är alltså att M-fälgar inte passar på 2.8 ('98)?

Någonstans vill jag minnas att jag läst att dom tidiga 2.8 hade samma kaross (förutom alla detaljer som gälar, fram o bakspoiler etc) som M.
Dvs att man hade (samma?) breda hjulhus bak?!?

ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Det du kan göra är att skaffa fyra framfälgar, dessa passar nämligen runt om på 1,8-3,0. M rodstern har samma kaross som 2,8 men en kortare bakaxel. Jag har för mig att på en 2,8 var det offset 41-48mm beroende på fälgmodell. M roadstern har offset 41 fram och 8 bak, detta pga den kortade bakaxeln.

Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.