AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.660

Byte av Handbromsbackar E46

Hej alla,

Min handbroms tar i princip noll... så jag testade att spänna handbromsen i helgen. Nu "spänner" själva handbromsen bra men fortfarande så bromsar den värdelöst... så det borde väl vara min handbromsbackar som är slut?

Är det värt att byta detta själva? Jag antar att att man tar bort däck, bromsok och bromsskivan? Är det komplicerat eller rullar det på bara man får bort bromsok och bromsskiva? Visst kostar bromsbackarna runt 500:- per sida?

Vad tar BMW för att byta detta?

Tack på förhand!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det beror på hur du justerat. För E39 gäller att släppa spänningen helt på vajrarna och justera ut backarna vid hjulen tills de ligger an och backa justerskruven 12 hack. Därefter skall vajrarna spännas så att bromsen tar på 2-3 knäpp på spaken. Troligen gäller något liknande på E46. Har du bara justerat på vajrarna t.e.x kan länkaget vid hjulet jobba i ändläge med utebliven bromsverkan till följd. D.v.s man spänner bara upp vajrarna men får ingen kraft på backarna.
Ok, jag kikade lite på detta i helgen.... men jag lyckades inte riktigt hitta var man justerar skruven där ett antal hack. Jag skruvade loss däcket och hade en liten ficklampa som jag lyste med i bulthålen.. men som sagt.. lyckades inte hitta igen någon skruv.. Ska kanske ge det en chans till då innan jag ger mig på att byta handbromsbackarna.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Du får snurra på skivan samtidigt som du kikar in genom bulthålen tills du hittar kugghjulen.

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Åtminstone på E39 sitter justerhjulet på en något större diameter än delningsdiametern för bultarna, så ett tips är att kika snett utåt då du letar.
Jo jag läste en rätt bra GDS Guide här på autopower.. men jag är lite av en "lägenhetsmeckare" så jag vet inte direkt vad som menas med "skovelhjul" kan någon besrkiva lite vad jag ska titta efter och ungefär var som är placerade?

Tack!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
Pos. 4 är justerhjulet. Den är tvådelad så den blir längre när man snurrar på kugghjulet. Den långa fjädern pos. 7 som håller ihop backarna ligger alltid och vilar mellan två kuggar. När man vrider på hjulet med en mejsel klättrar fjädern över kuggen och ramlar ner i nästa lucka. Man får snurra tills backarna låser så att skivan inte går att snurra, sedan räkna snäpp tillbaka.
Jag tror inte att hjulet är placerat högst upp som på bilden. Men som du ser sitter wire-länkaget ett halvt varv från justerskruven, så om du tittar på baksidan abv bromsskölden var wiren kommer ut så har ju justerhjulet ung. ett halvt varv därifrån.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Wirelänkaget är pos.3.
På förarsidan sitter justerskruven mellan kl 13-14 och på passagerarsidan blir det ca kl 22-23.
Det kan vara svårt att se då det blir bromsdamm på grejorna men lys med en ficklampa och känn efter taggarna med en skruvmejsel som bör vara så pass liten att du kan röra runt den i bulthålet.

När du hittat justerskruven tar du en större mejsel för att justera.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jättelätt att hitta skruven! Vrid skivan så att ett av hålen hamnar exakt i linje med mitten på bromsoket! Där är skruven lite snett utåt från centrum.

Tänkte för skapa en egen tråd om detta, men eftersom denna var aktiv lånar jag den. Verkar ju finnas folk här som har koll på justering av bromsback!

Min högra sida var enkel att justera in, har gjort precis som man ska, spänna den tills det inte går att rubba däcket sen släppa den 10 hack. Nu tar den sidan perfekt.

Det var värre med den vänstra. Jag kan helt enkelt inte spänna den så pass mycket så att däcket inte går att rubba! Justeringsskruven går att skruva åt men till slut är denna så hårt spänd att inte går att skruva mer! Och ändå så bromsar den inte tillräckligt! Vad är fel? Jag har inte rört vajrarna, kanske måste spänna den? Jag har både nya skivor och backar samt plockat isär och smörjt upp både skruv och det som kallas BRAKE SHOE på realoem så det mekaniska fungerar, det är jag helt övertygad om...
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Backarna kostade mig 650:- på BMW, båda sidor. Motornord är lite billigare, 350 plus frakt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Deimos: Är du 100 på att du skruvat åt rätt håll så att du inte skruvat ihop justeringen istället? Det är ju högergäng på båda sidor men det blir ju spegelvänt på vänster sida mot höger så att säga. Det går alltid att justera så långt att det låser oavsett wire-spänning. Det korrekta är just att justera med helt lössläppta wirar. Med nya delar skall det inte vara något problem.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Ok, jag har skruvat åt rätt håll! Den spänns upp lite sen blir det tvärnit på justeringsskruven, men det är inte tillräckligt för att låsa hjulet. En teori kan ju vara att, eftersom jag inte släppt på vajern, så stramar den åt så att jag inte kan skruva åt skruven något mer! Ska testa att släppa på vajern så att allt går till enligt boken!

Problemet är att jag inte vet hur man får loss skyddet kring bromsspaken. Vågar inte ta i så jag förstör något. Hur gör man?
Jag var ute nu och kikade lite. Nu hittade jag kugghjulet. Var ju inte alls svårt när man väl fått en bild av man sökte för något.

Jag började på förarsidan och skruvade kugghjulet tills det inte gick mer (Skruvade hjulet uppåt). Skivan är lite tyngre att snurra på men det går inte att få den att låsa helt. Testade även att skruva åt motsatt håll men då hände inget heller.

Ska testa att skruva andra sidan men det får bli imorgon.
Får som sagt inte till min handbroms.. dom ville inte ta fast själva handbromsen spänner och jag har testat att justera på kuggarna.. (Ja det den tar väl ytterst lite). Så jag funderar på om det är bromsbackarna eller att något gått sönder. Jag har inte tid och möjlighet att fixa dett själv så jag funderar på att lämna in bilen på bmw. Vad kan det tänkas vara för pengar man pratar om för att få handbromsen fixad? Alltså.. 1500 > 3000:- eller snackar få högre belopp??

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte mycket jobb att byta backar egentligen. Lite småpillrigt med fjädrarna, men det är nog under en timmes jobb per sida.
Skulle tro att det hamnar i det prisintervall du nämner ikl. material om ej skivorna behöver bytas
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har mycket svårt att tänka mig att själva backarna är slut, snarare att fjädrarna som håller samman backarna har rostat ihop.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte helt ovanligt att belagen släpper från backarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.