|
|
|
|---|---|
|
Motorn knackar lite lätt sen jag lämnade in den på service för ett tag sen,de är quakerstate 10/40 nu i bilen,är de fel olja? 95 eller 98 oktan,,vilken bensin rekomenderar ni? tacksam för svar/Marcus | |
|
Tjena Mackan! Om du har kört med en viss olja en längre tid och sedan plötsligt byter olja så kan det uppstå knackningar i motorn då ventilerna har vant sig med den tidigare oljan. Mvh Johan |
|
| Tackar för svaren!! | |
| Jag ifrågasätter starkt teorin om att man kan "vänja" ventilerna i motorn vid en viss olja. Visst kan den knacka mer eller mindre beroende på viskositet, men varför skulle man få mer knack för att man plötsligt bytte märke på oljan? | |
|
Tycker oxå de verkar lite skumt,men jag har ju ingen aning vilken olja som var i bilen före,så man får prova sig fram,om de inte har nånting me oljan att göra,kanske mina lyftare som är lite dåliga? Mvh Marcus |
|
|
Det kan vara så att du har fått lite luft i de hydrauliska lyftarna i samband med oljebytet. Läs mer här: Länk Angående 95/98 oktan: BMW rekommenderar (åtminstone till min bil) att sexorna skall ha 98 oktan för att gå bäst. Du skall iofs kunna tanka ända ner till 91 oktan i nödfall, men BMW skriver i instruktionsboken att man enbart bör göra det undantagsvis. Jag tycker att min bil drar lite mindre soppa när jag tankar 98 oktan och går något mjukare, men jag märker ingen skillnad i effekt. Mvh |
|
|
Det jag har hört kommer från BMW i solna... ingen erfarenhet som jag har själv... Hoppas det löser sig... Mvh Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nån eventuell skillnad kan det kanske vara på oljors egenskaper när det gäler hydraliska lyftare . Hade mellan 1976-81 en Musse-67 V8.orginalmotorn som satt i hade rullat orörd ca 18.000 mil.Kört den på Mobilolja. Fick en dunk Quaker state av en lokal racingfirma som hade börjat sälja denna olja i Sverige 1978.Jag körde 20mil på oljan lyftarna lät helt som en stenkross.Hällde i Mobil igen tvärtyst??? Så nån skillnad var det,Ouakerstaten är ju ingen dålig olja, inte Mobil heller,men nån skillnad var det vilken vet jag ej men lär fruktansvärt illa gjorde det.Det var samma viskositet ska väl tillägas så det går inte att skylla på det. |
MIRRE75 |
någonting att tänka på är att vissa oljor är inte blandningsbara med andra oljor. Kan tänkas att du har dålig smörjning. Kolla upp (om möjligt)vad du har haft för märke/viskoksitet/hel,delsyntet/mineral olja tidigare och kör med den kvaliten, annars byt till mobil M ,mineral olja men blandbar med alla oljor.... Mirre |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.