AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
843

e30 318i rotor och vibrationer

ph
7
phille_hbg
318i Coupé -84
hejsan!

det är såhär att min 318 tvärdog vid ett hastigt gaspådrag när jag stod still. jag kollade fördelaren och såg att rotorn hade lossnat och slått ett stort hål (3x3 cm ungefär) i fördelar-locket. jag bytte naturligtvis både locket och rotorn. dagen efter dör den igen, men nu vid vanlig stads-körning. problemet är att när den tvärdog och slog sönder fördelarlocket så har det vibrerat i hela bilen sen dess. rotorn köptes på mekonomen (Beru). det lilla stiftet i rotorn som håller den i fördelar-axelns hål har nu knäckts. varför? rotorn är ju för fasiken 2 dagar gammal... jag börjar fundera på om det är mitt egen-byggda avgas-system som ligger och tar i någonstans som orsakar vibrationerna, men är inte säker. den har ju inte gjort så tidigare..? och hur pass mycket kan dessa vibrationer påverka rotorn? den sitter ju "i kläm" tack vare fördelar-locket..? och ja, fördelar-locket sitter på som det ska och clipsen håller locket stadigt! :)

tacksam för svar och funderingar kring detta! :)

MVH Phille

BMW e30 M3 som är en 318-replika och snart Punisher-modifierad
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Lagringen för fördelarxeln?

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ph
7
phille_hbg
318i Coupé -84
tack Mats för ditt svar!

jag hade av fördelar-locket idag och lät brorsan köra runt på start-motorn men såg inget konstigt när rotorn snurrar och jag känner inte heller något glapp i axeln. jag tycker att man borde ändå känna att den glappar... eller är jag helt ute och simmar? :)

rotorn "wobblade" inte eller något sånt heller när den snurrade runt. kom gärna med fler tips!

kan det vara en motorkudde som gett sig? :/
är tänkt att köra en sväng på ca 27 mil till helgen enkel resa så det lär bli lite jobbigt om man sitter i en bil som vibrerar som en dildo. :P

ph
7
phille_hbg
318i Coupé -84
vibrationerna har jag lokaliserat idag. det var båda motorkuddarna som var helt slut. motorn hade slitits loss ifrån kuddarna och lagt sig på styr-balken eller vad det heter. jag svetsade upp den ena motorkudden och nu sitter man inte i någon dildo längre. ska se om jag orkar ta andra sidan imorron eller inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.