|
|
|
|---|---|
anders_jos |
Jag söker någon kunnig som kan byta kamaxel på min 323i-86a. Jag bor i Örebro. |
|
Vill du bara byta kammen eller skall toppen renoveras oxå??Ja kan hjälpa dig mot smärre ersättning så klart...Rekommenderar att du renoverar toppen när du ändå rotar i den,dvs slippar in ventilerna,byter tätningar med mera....Ja kan demontera o sätta dit toppen åt dig.Men rengöra toppen/ventiler får du göra själv...de e de som e de jobbiga,om man ska va noga vilket man självklart ska vara...Hör av dig om de e intressant |
|
anders_jos |
Om toppen ska lyftas så måste man ju plana den och byta tätningar har jag förstått..Annars blir det inte riktigt bra. Om kammen byts så bör även lyftarna bytas så de inte "slipar" på den nya kammen.En polare fick det problemet nämligen. Han bytte bara kam och den slets på typ ett år..Jag har ett alternativ och det är att stoppa i en 325-motor som jag fått nys om. Frågan är hur den passar med min bil. Generator startmotor mm? Renoveringskostnaden äts kanske upp av ett motorbyte istället?! Vore kul om du tipsade lite! Hälsningar Anders |
|
Ja kan säga så här....En vipparm gick av för mig...Ja köpte en "ubtytes" topp av en kille som annonserar här på BMW-power med ny kam+vippor för 3000.Därefter så montera jag isär toppen,slippa in ventilerna samt bytte tättningar för säkerhets skull...Vad jag fick höra av killen i fråga är att PLANADE toppar spricker lättare än icke planade.Toppen jag köpte var ej planad men däremot täthetskontrollerad.Jag skruva dit den utan att plana den o det gick hur bra som helst,har kört 2000mil utan bekymmer....Om ja inte minns helt fel så har du ej Motronic i en 323 från 86 så ska du ha i en 325:a med insprut,box o så så får du byta kabelhärva med.Jag tror dock att 323:ans grejer ska passa men e inte hundra...Men box o kabelhärva lär du få byta eftersom 325:an ej har "gammaldags" fördelare utan det styrs helt av boxen.... |
|
|
Renoveringen/bytet av min topp stannade på ca:6000.(3000 för toppen,500 för topplockspakning,nya topplocksbultar 300,övriga packningar typ 300,köpte även 4 nya vipparmar då ja tyckte mig ana ett uns av förslitning på några samt diverse specialverktyg....) |
|
|
min renovering av toppen på 325:an gick lös på 12000kr! men då bytte jag allt! kam, vipparmar, vipparms-axlar, splipade in ventilerna, fräste sätena! ojdå, nu slutade jag jobbet... Ska det vara på det viset?! |
|
anders_jos |
Tack för inläggen! Får väl se hur pass mycket som bör bytas annars blir det en ny motor.. |
|
mitt kalas gick på 11 pappisar.. men då var allt bytt... bla 3 st nya ventiler, nya styrningar. nu har den gått 5000 mil och vipparm samt kam ser helt nytt ut fortfarande |
|
rsarits |
Att lägga 11-12000kr på topprenovering verkar mycket, en utbytesmotor där allt är renoverat går på 15 - 20000, kolla www.vege.se Micke |
|
helt riktigt... det var alldeles för mkt. blev blåst av mellanhänder och sådant skiit.. jag fick ialf bita på sura äpplet till slut. självkalrt hade jag satt i en 323/325 för de pengarna om jag vetat bättre då... var inte så handy på den tiden heller för den delen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.