|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har köpt en bil på en bilfirma för 150.000kr. Nu funderar jag på att köpa en annan bil eventuellt byta eller sälja min nuvarande bil. Då undrar jag om jag kan byta min bil mot en annan bil och fortfarande betala av på billånet fast jag inte har bilen kvar? Eller måste man lösa lånet innan? MVH Elias | |
|
Om du köpt bilen på avbetalning finns det ett äganderättsförbehåll vilket gör att du inte kan sälja bilen och ha kvar lånet, bilen utgör säkerhet för lånet. Om du lånat pengar via banken, på ditt hus eller lägenhet då spelar det ingen roll, då kan du sälja bilen när du vill. Mats BMW CS #5847 |
|
| Mao måste du lösa krediten innan du kan du kan sälja eller byta bilen om du har ett billån med bilen som säkerhet. Finns nog många som satt kaffet i halsen när dom fattat att dom dom inte får låna UTAN säkerhet så att det täcker billånet. Här kräver självklart bankerna lite mer. I såfall får man ha kvar bilen tills summan är acceptabel, kul om man råkat blivit arbetslös och vill bli av med sin svindyra BMW...NOT! Värt att tänka på innan man går och tar ett billån kanske. | |
|
Hur gör man om man vill köpa en bil av en annan privatperson och det står "Kreditköp med äganderättsförbehåll" på registreringsbeviset då? Sitter i den situationen själv då jag skulle vilja byta min (obelånade) bil mot en som är kreditköpt. I så fall så är det ju inga pengar som byter ägare utan bara bilar... Känns krångligt. The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight. |
|
|
Du måste lösa lånet först genom att gå in på bank och betala, alternativt be honom lösa krediten först. Inte helt enkelt om han inte har pengar att betala med. Det man kan göra är att ta ett korttidslån utan säkerhet om man är kreditvärdig. Bytesaffärer med belånade bilar är trixigt och inget jag skulle ge mig på. //Lövet |
|
|
Hmmm... Då blev det nog ingen 740iA E38 för mig. I alla fall inte den som jag mailat på nu. Såvida inte säljaren betalar sitt lån först då och fixar ett nytt registreringsbevis. Tack för hjälpen! Mvh Mattias The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight. |
|
| hm.....köp/byt aldrig en bil om det står kredit på reg.bevisen!...ska du köpa en sådan bil,då går in i banken båda 2 & fixar det med en gång...kan bli trasligt annars. | |
|
När jag sålde Toyotan som vi hade kredit på, gick jag och köparen in på banken han betalade köpesumman (högre än lånet) till banken, det som blev kvar sattes in på mitt konto. Det är rätt enkelt. M3 E30Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.