|
|
|
|---|---|
|
Ska fylla en M5 e34 med kylmedium. Vilken ventil fyller man i? Det sitter ju en ventil på både det tjocka o det smala röret dvs. hög o lågtrycks sida. Jag har läst att fyllnings kitten som säljs i england bla. bara passar på rätt nippel. Men om man inte har ett sånt kit, hur vet man då? Fyller man i båda? Tips på var man hittar rätt nippel att skruva fast på påfyllnings ventilen? Gummi gör sig bäst på asfalt!! | |
| Min rekommendation är att om du inte har ett påfyllningskit med dubbla manometrar ska du verkligen låta bli att fylla.. Det kan ge stora skador om du t.ex överfyller. | |
| har en kompis som syslade med sådant....han vakuumsög systemet tomt först & sedan fyllde i med rätt dos av gas....om man måste göra detta vet jag dock inte...men man bör inte ha i mer gas än angivet...är du osäker,kontakta nån som kan eller sök mer om detta på nätet...läste någonstans att man t.o.m kan fylla ac med gasol som gör-det-självare.....mvh | |
|
jo jag har läst allt om detta på autopower...men frågan kvarstår..:fyller man i båda nipplarna eller bara i den ena? Vilket av rören?...;) O jag har inte tänkt fylla mycket.. bara så jag får lite tryck i systemet så kompressorn slår till... Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
| jag är ganska säker på att det är en nippel på det tjocka röret,men inte helt 100...:)....ajg vet när min kompis sysslade med sådant så hade han en t-koppling..först vakuumsög han det & sedan öppnade en ventil i t-koppling & då fylldes systemet...lycka till.mvh | |
|
fallet avslutat...fyllde på firma för billig peng...nu e det frysbox i bilen igen! :) Men tack för tipsen... Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
| kanon..:)...men vilket rör var det & ca vad kostade detta kalas?...mvh | |
|
han höll på o grejade i båda nipplarna...så jag vet inte riktigt vad han gjorde, men fort gick det o bra blev det. Kostnad ca 10 st big mac meny ;) Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
| gött att det löste sig..defenitivt värt & fixa med nån som kan..:) | |
|
Är det du som säljer M5:an på börsen? Man kan ju undra hur seriös bilen är när du försöker fylla A/C:n på ett sånt sätt? Frågan är ju, varför den var tom? Läcka genom åren (ALLA system läcker), eller är t.ex. Kondensorn kass? Då är det inte så schysst affär var gäller AC-biten på bilen. Enbart ett provtryck indikerar inte läck (om det inte är stort hål), vi läcksöker i dagar - och då är det nya system. Vi jobbar dock på labbnivå där varje gram räknas. Läcksökning är krävande, men han kanske vakumsög den o konstaterade snabbt att det inte läcker. Fin bil annars! Inget illa ment, reagerar bara på kontrastskillnad mellan inlägg o annonstext. Mvh: Zoltan |
|
|
japp, stämmer bra det...min bil. O den var inte alls tom, den kylde inte så effektivt som jag ville, men nu gör den det! :) Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
| Bilar läcker när man inte motionerar axeltätningen på kompressorn. Fyller du på en ac med gas kvar, så använder du det stora röret, sugsidan. | |
|
Kopplingen/anslutningen till sug/lågtryckssidan är smalare än på högtryckssidan dessutom, det är bara att skruva av båda skyddslocken så ser man skillnad med blotta ögat. Mvh |
|
|
De läcker även genom slangar, det finns provrapporter på detta, likaså genom O-ringar o kopplingar. Men det är väldigt mycket mindre än vad som uppges i miljöpropagandarapporter. Har också noterat att BMW verkar läcka mindre än många andra märken, men det är relativt användningsområde, -frekvens osv. Mvh: Zoltan |
|
|
Stämmer om anslutningarna, men dem äldre bilarna har 1/4" gäng anslutning, och där är båda rörens anslutningar likadana. Givetvis läcker en bil lite varstans, men just axeltätningen är vanligast |
|
|
Xtracrispy: Är det anslutningarna för R12-system som har 1/4"? Mvh |
|
|
Kom till Uppsala och betala sa500 så slipper du dyra Haverier. ps Låt profsen göra de dom är bäst på och roa dig med en bil som har kyla hela sommaren i stället. |
|
|
Förlåt men cirka förkortas med ca, inte sa. ;) Mvh |
|
| Jo det är dem gamla R12 systemen, men det finns en omvandlare, man skruvar bort shrader nålen och drar fast den på uttaget och vips man har nya R134A snap-on fästet, finns till både hög och lågtrycks uttag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.