AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.097

vad är rätt pris på m3 e30

Sida 1 av 2
Vad är rätt pris på bmw m3 e30 90 årsmodell 22 ägare omlackad
14000 mil
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bilder?

Skick motormässigt/mekaniskt perfekt?,servad till "punkt o pricka"...karossen rak o fin?
Historik?
Varför omlackad t.ex.?

krockad?

Går inte så bra att bara säga ungefär så här angående värdet>>>Mellan 50'-200'...eller hur? :)

Speciell bil iaf...

Mvh Janne.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Är det den imolaröda på Blocket utan s-bok?
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
ja det är det
Ja det undrar jag också... Bilen har varit avkörd. Skall vara uppriktad och fixad.
VAd kostar det ex om man vill lämna in o renovera/trimma motorn på köhler? Någon som vet?
Plåtis:

Är det denna du menar:

Länk
ja det är det
Har inte sett bilen men är den seriöst lagad och okej i motor/drivlina så
borde den vara värd vad han begär.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Att trimma en S14 hos Köhler kan kosta från ca 20´till runt 300´ beroende på vad du skall göra. Handlar det om att lyfta toppen, byta ventiler, nya kammar mm så runt 45-50 skulle jag tro. Bäst är att slå honom en signal.

Angående bilen så är det ingen jag har sett på någon träff, vilket gör det svårt att bedöma, men är allt ok så tycker jag att priset är det också. Dock är det inte orginalkulör vilket i mina ögon drar ner priset. Även avsaknaden av s-bok. Milen borde vara lätt att kolla med tidigare ägare då den är svensksåld. Men som sagt har ej sett denna innan och bilar bedöms bäst på plats inte på foto.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Vad skulle det kosta tror ni att lacka om den till orginalfärg el kanske jetblack som m3 SE?
Vilken kvalitet på lacken kan man förvänta sig? Gillar inte att man direkt ser att den är omlackad. Oftast brukar det ju vara så med omlackade bilar...
Från 10-15k för en enklare omlack i samma färg och uppåt, att byta färg blir självklart dyrare.

Imolaröd är ju en riktigt snygg röd annars, snyggare än originalröd tycker jag om den är bra. Frågan är hur mycket färgen påverkar priset egentligen, det finns ju knappt några bilar till salu men det avskräcker säkert någon som söker en originalbil när du ska sälja.

Kan du skruva lite själv och inte behöver lämna bort allt jobb så finns det gott om trimmdelar på nätet till hyffsade priser just nu speciellt från USA.
vad skulle man behöva göra i motorväg för att få den o prestera i klass med en m3 3.2a. Blir det ruskigt dyrt. Klarar man mecka till det själv eller måste man ha massa specialverktyg etc.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Prestera som en M3 3,2 var någonstans? Rakt fram eller svängåka?

///BMW - Was sonst!
Runt 260hk i en något lättad eller lite utrustad M3 e30 borde ge samma vikt/effektförhållande som en M3 3,2.
För att nå dit om man utgår från en 2,5l som i detta fallet så borde det räcka med ett par schrick 284/276 kammar,kamdrev, alpha-n eller liknande och ett kolfiberinsug samt lite bättre flödande avgassystem är original.

Vad detta kostar beror helt och hållet på var du köper prylarna. Att byta kammar
och montera insug klara du själv om du läser på lite, sen bör ju bilen mappas vilket är enklast att lämna bort.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Man måste naturligtvis kontrollera bilen extremt seriöst om man funderar på att ge summan 125' för en M3 E30,men dessa slantar för en fin M3 E30 är ju inget direkt ocker heller..

Finns flertalet som är värda detta pris och därutöver...men då ska det inte vara behov av "diverse renoveringar eller "småfix" som det brukar heta", utan bara vara frågan om "entusiastfix" kanske...dvs någon liten repa på något störande ställe i kupén,kanske uppgradering av chassiet och då inte pga "fel" på grejorna som nu sitter där.. eller nå´t :)

Kompressionsprov,kolla chassiet mht sprickor,dåliga plastlagningar,skador i övrigt under osv,provkör rejält+ annars sedvanlig begagnatkoll såklart...är det absolut minsta man bör göra för att känna sig hyfsat säker..
En bil som inte "fiskörs" alla dagar i månaden vilket spär på risken att den t.ex. varit i diket mer än en gång och därefter "taskigt lagad"..+ att "blårökstendens" kan förnimmas på "misskötta" exemplar.

OBS! därmed inte sagt att den bil vi pratar om här har några större defekter,men som sagt...kontrollera!

Min åsikt nu...utan "livekoll" :)

Mvh Janne.
Har varit o tittat på den o provkört. Lite fuktigt under bilen men inget dropp vad jag kunde se. Växlarna kändes ganska bra tycker jag, spaken "rasslade" dock väldigt vid lite högre varv. Skall det vara så? Kändes inte som någon raket heller. Hmm jag har haft en e30 m3 90 tidigare men har för mig at det var lite mer drag i den. Har dock haft en 3.2a emellan... Har bytt lambdason, och insugsgummi , tändkablage, lock etc. Nog varit problem med att få den att gå riktigt. Helljuset fungerar inte heller, hade försökt få det att fungera men inte lyckats. Ac:n var ur funktion men det e väl kanske inte helt ovanligt. Bilen är inte besigtigad heller och har inte varit det sen den gick av vägen och renoverades.

Vågar man köpa en sådan bil?? Skulle vara kul att ha en e30 igen...

m_t_o:

Fanns det någon anleding till varför inte bilen hade varit hos SBP, de senaste åren?

tror den varit där men inte gått igenom.
m_t_o:

Vad var det som inte gick igenom?

Är det åtgärdat nu? Om inte vad kostar det att ordna? Är det svårt?

har ingen aning faktiskt, tyvärr. Skulle själv vilja veta.

Ingen som vet en fin m3 e30 som är till salu?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...enligt mitt sätt och se på det hela med hitintills framkommen fakta så är 125' inte rätt pris för den(för dyr anser jag)...i nuvarande status och skick då.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.