|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om man själv kan programmera om Korrigeringskoefficienten för beräkning av förbrukning, i en BMW 528 -97 (E39) med den stora färddatorn (den med GPS och TV)? I min färdator så räknar consumptionmätaren (genomsnittlig bränsleförbrukning) fel, den säger 1,15 l/mil men bilen har förbrukat ca 1,25 l/mil. Det finns ett tips under "Tips och Teknik" men tycker inte att det stämmer att man kan göra så, eller har jag fel? Hur gör skall man göra (om det nu går att göra själv)? | |
| En fråga: Nollställer du varje gång du tankat? | |
| Jepp, den visar fel ca 1 dl, trippmätaren visar ca 2m fel på 1000m, kontrollerat på en noga uppmätt sträcka som vägverket har. | |
| Jag toppfyller till tanklocket, nollställer trippmätaren och nollställer consumption 1 varje gång jag tankar. Trippmätaren visar korrekt, men när jag då räknar faktiskt förbrukat bränsle med consumption 1, missvisar consumption 1 och anger ca 1 dl för lite. | |
|
Jag har samma problem på min 523 -96. Fast min mätare visar dock för mkt. Kan man kalibrera på nåt sätt? När jag står på tomgång och nollställer min medelförbrukning visar den 39,5 liter per mil för att sedan visserligen börja sjunka när jag kör iväg, men ändå inte tillräckligt lågt. Jag kör bara stadstrafik (lungt o fint) och mitt snitt enligt mätaren är 1,6 liter per mil. Vad ska jag göra för att lösa problemet? |
|
| Är det inte så att dehär förbrukningsmätarna på bilen är aldrig exakt utan lite av en glädjemätare. Den visar alltid mindre i förbrukning än vad det i själva verket är? Så har de sagt på olika tv program i alla fall och det stämmer på mig oxå, Min dricker alltid mer än vad som står på mätaren. 1,1-1,2 / mil är inget ovanligt för mig i blandad form när man mäter tankning och 1000 meter. | |
|
Min visade 0,8 l/100 km för lite. Verkstaden ändrade då korrektionsfaktorn från 1000 till 1245. Det gav en felvisning på 1,6 l/100 km för mycket. Sista ändringen till K = 1085 verkar lovande, men jag har inte hunnit mäta upp riktigt ännu. M.v.h. Kentx |
|
Njuren |
Beror det inte på hur stora eller små däck man har?Kan de inte bli fel då?Eller om man råkar sladda lite? BMW - i nöd och lust |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.