|
|
|
|---|---|
|
..körde som vanligt igår när jag såg att lampan för överhettning lyste...tänkte att motorn kanske hade blivit för varm efter som det har varit jävligt gott väder i dagarna men när jag stannade läckte den kylarvätska...när jag fyllde på mer rann det ut under bilen...det kokade som satan också....vet ingenting om bilar och är ytterst tacksam för svar...vad kan det vara för fel? MVH Johan | |
Crusty |
När vattnet rinner ut ur kylare minskar ju såklart mängden som ska kyla motorn, det lilla vattnet som finns kvar kokar ju betydligt snabbare än en fylld kylare. Leta efter läckan och få stopp på den. Var läcker den ifrån då? |
| jag ser inte var det läcker tyvärr...men e det en läcka i en slang eller nått då eller nått annat det är fel på? | |
| Det är antagligen bara en slang eller själva kylen som är kass. Om det saknats kylvatten utan att du hade sett nåt vatten hade det varit allvarligt. Då hade vattnet läckt in i motorn. Paj topplockspackning typ mindre kul :( | |
Crusty |
kolla slangklämmor o dylikt. |
| kolla att kylfläkten verkligen drar igång!! | |
Crusty |
Handyman: Om bilen läcker vatten vad har det då med fläkten o göra? Menar du att fläkten inte har gått o han varmkört den o det kommit en läcka? |
| Tack för hjälpen...jag får försöka hitta läckan så gott jag kan...e värdelös på sånt här... | |
|
Kör INTE med bilen om du inte har tätat läckan. Om du överhettar motorn finns det en uppenbar risk att toppen slår sig av hettan - DYRT! Mvh |
|
|
om fläkten aldrig dragit igång -> överhettad motor -> kylarvattnet kokar OCH trycks ut genom expansionskärl -> läcka så gick det ialf till med min gamla pärla. men det läckte itne direkt. det avdunstade mer... |
|
Len |
Kan också vara vattenpumpen som läcker , för att den blivit dålig (event. för varmt?). Vid förlust av vätska kan du också ha fått in luft i systemet, kan finnas kvar även sedan du fyllt med ny vätska. Om det droppar från pumpen är det nog bara att byta den och sedan lufta kylsystemet efter alla konstens regler. När det är gjort är det viktigt att kolla så att friktionskopplingen som skall koppla in fläkten vid kylaren är okej. Skall snurra kraftigt när vattentemp. går över ca 1/2 utslag. Den här kopplingen kan tänkas ta slut vid 15-20 tusen mil. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
| tack för alla svar....har lämnat in bilen på verkstad nu....vi får väl se vad notan landar på.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.