|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Hoppas på att kunna få lite hjälp med ett ungefärligt värde på en bil jag funderar på att köpa. Här kommer den infromation jag har om bilen... Det är en 325i coupe -92 Svart metallic men det står MGRÅ i papperen Viss dokumentation 27.000 mil Besiktad till okt och skattad till dec. Importerad -98. 9 Ägare 17" skapliga fälgar men kassa däck varav ett punkterat, inga vinterhjul AC. ej fungerande Angel eyes Vinge Bagagelucka bytt men i fel färg Cd av äldre modell kasst ljud Dimljus men ej fungerande M3 crome backspeglar, original medföljer Tacklucka En dörrlist borta Skaplig i karrosen lite lätt rostangrepp på innerskärma och lite nere på höger framdörr ett par buckolor små som femtioöringar kunde jag hitta samt nån liten finare repa. Var dock lite svårt att se eftersom bilen var skitig när jag kollade på den. Under såg den fin ut. Någon riktig provkörning blev det inte heller pga. Han hade nyss bytt växellåda som enligt han skulle ha gått 9000 mil. Efter det har han inte fyllt på och luftat bromsar och koppling. Så det fanns inga bromsar och gick halvdant att växla. Även kardan byttes vid växellådsbytet. Enligt han ska den vara shysst i fram och bakvagn inga dåliga bussningar klunk eller skrammel. Motorn gick kasst på tomgång pga att den drog tjuvluft. Min första tanke var insugspackningen, det var ett skarpt vinande ljud från insugsgrenröret. Men ägaren menade på att det hände när dom bytte växellåda och det måste vara en vacumslang som lossnat. Annars verkade motorn skysst den svarade bra, lät rapp och inga missljud. Tog bort oljestickan under körning. Kollade sen oljelock och expansionskärl och såg inga konstigeter. Enligt ägaren drog den ingen olja. Under såg motorn torr och fin ut inga antydningar till lekage. Och det rök inget onormalt från avgasystemet. Inredningen är beige skinn,,hel men ganska skitig. En del inredningsdelajer satt inte på plats och en del trasig som tex växelspaksknopp och damask. Så vad tror ni värdet kan vara på ett ungefär? Nånting ni tycker verkar misstänksamt nån som vill avråda mig från detta köp? Nåt jag har glömt att kolla upp? Alla tips ideer och kritik men framförallt ett ungefärligt värde är varmt välkommet! / Nyppa | |
|
Jag tog några bilder på den med mobilen ska se om jag kan lägga upp dom nånstans. Åsså kan jag tillägga att hela kabelstammen var utbytt pga av något klirgt elfel förut gjort på bilverkstad. |
|
|
Nu har jag slängt upp bilderna på en sida... Länk |
|
|
Jag hade utan att tveka köpt en annan i bättre kondition. Men vill han bli av me den så bjud fem papp och ett flak öl. Sechs macht Spass! Min Limo: Länk |
|
| Den verkade inte vara ett klipp men får han den att gå bra så kan den kanske vara värd 10k ungefär, den ser ju så tråkig ut när det saknas list och bagelucka i fel färg. AC är ju också trevligt att ha.... | |
|
Okej! Du menar 10k om han fixar att den drar tjuvluft... Tro inte han har några planer på det. Han ville bli av med den som den stog. Men en ny list och bagagelucka går ju att byta och allt andra som behövs åtgärdas. Frågan är bara hur mycket det kan vara värt att köpa bilen för och inte göra en dålig affär. Han har begärt 17500 |
|
| Att ägaren inte ens orkat tvätta bilen, tyder ju på nått. | |
|
Det där är ett märkligt fenomen. Har råkat ut för det två ggr i rad nu, att jag komme roch ska kolla på en bil som är skitig. Jag förstår inte det. Han verkade ju inte så engagerad i bilen. Han verkade ganska less på den. Han hade tjugo andra bilar också. Och han höll visst på mycket med bilar. Det jag finner märkligt är att han inte har luftat bromsarna och kopplinge efter växellådsbytet. Det är ju gjort i en handvändning. Men han säger bara att han är så less på den där bilen. |
|
tornet |
Tycker 17500:- var lite mer än han kan begära för den bilen i det skicket... Men får du den för 10 så kanske det kan vara värt det. Tänk igenom vad alla nya prylar du måste köpa kommer att kosta osv. sen är det bara att dra av på hans pris anser jag. Tycker inte den ser ut att vara i vidare bra kondition. Dessutom vet du kanske inte med säkerhet vad som gör att bilen går dåligt? Kolla ett par andra bilar innan du bestämmer dig, detär mitt bästa tips! anyway... lycka till! mvh tornet |
|
Okej tack! Två som tycker runt tio okej. Varken Mekonomen eller Söderströms har insugspackning till den här bilen. Någon som vet vad en originalpackning kostar? Jag tror ju att om man tvättar och polerar lacken. Byter ut dom trasig inredningsdetaljerna. Sätter den saknade listen och byter bagagelucka så kommer den se rätt bra ut. Men då återstår det här med motor och växellåda humm det är det som känns mäst vanskligt. Men jag tyckte att motorn lät rätt shysst ändå när man varvade den den svarade bra på gasen men tomgången var bedrövlig hörde att den drog ordentligt ed tjuvluft men kunde inte riktigt lokalisera det. Det lät lite som den inte riktigt gick på alla burkar heller på tomgånge. |
|
|
Här är en annan med lite jobb som de vill ha 10 för: Länk Skulle inte ge mer än 7-8 tusen för den bilen när man inte vet exakt vad som är felet. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Okej | |
|
Ringde precis ägaren och sa att jag inte vågar köpas en bil jag inte kan provköra ordentligt. Sa att jag gärna kommer och kollar på den igen om han åtgärdar bromsar, koppling och tomgång så det går att provköra den. Han började surra om nån mekaniker han pratat med som inte hade tid och han trodde inte det skulle vara nå problem av få sälja bilen som den var. Men om han fixade dom felen skulle det komma ut en ny annons på blocket å då skulle den vara dyrare. Jag sa att han kunde höra av sig om han hade fixat felen å fick till svar mm jaja hej. Känns dom att det var nå skummt med det här. Blir till att leta nytt objekt =) Är det nån som kan förklara hur man använder sökfunktionen här i forumet, tycker det verkar fungera väldigt dåligt, jag kan inte använd AND när jag ska söka. Funkar heller inte att skriva in felra ord. Skulle vilja få tag på lite information vad siffrorna står för när man håller in trippmätaren och vrider på nyckeln. Tack för alla svar! |
|
|
Blev uppringd av ägaren i dag och han berättade att han hade fixat tomgången. Det var bara en vacumslang som hade lossnat. Han skulle även åtgärda bromsarna. Och jag tänkter åka och kika och ta en ordentlig provtur då. Om den nu verkar någolunda shysst vad kan den tänkas ligga i värde nu då? |
|
J.B |
Sök och gämför med andra bilar ,,så du har mer på fötterna , ha inte allt för bråttom bara för att du kanske är jäkligt sugen på modellen . Sen ang värdet ,,det är ju indivuelt ,,alla saker vad det än är har ju ett värde för en ! och ett helt annat för en annan ! ,, i slutänden är det ju vad DU tycker den är Värd som avgör om det känns som ett bra pris ,,finns alltid saker man köppt som man sedan hittar billigare ,,,men dom behöver ju inte vara bättre för det .. Men det är ju vad du tycker värdet är som är det som gäller .. J.B |
| Skulle aldrig köpa den där bilen. Säljaren ska inte behöva ringa upp en eventuell köpare bara för att försöka få bilen såld. | |
|
Okej tack för era svar. Men det var jag som sa att han kunde höra av sig till mig om han fixade bromsar, koppling och tomgång så jag kunde provköra den ordentligt. |
|
J.B |
"Racing-jimpa" !!! Om man lägger ett bud på en bil då ,,har du alldrig gjort det eller på något annat ,,så kanske säljaren vvill fundera o höra utav sig .. Tycker det verkar OK ,,jag har lagt bud på min bil , + många andra saker ,,det är ju vad som kallas affärer för en ömsesidig överenskomelse , man måste väll kunna få tid att fundera oxå . Sen ang den här bien som nyppa är intreserad av så , kan man väll kanske fundera lite ... Men jag hoppas du får svar nyppa på dina funderingar och inte blir mer kluven här !! .. J.B |
|
Nyppa! sa inte säljaren att om han åtgärdar alla de sakerna så skulle en ny annons komma upp på blocket, varför ringde han då dig. Bmw är mycket bra kvalitets bilar men en dålig Bmw kan göra dig bankrutt. försäkra dig om att motor å låda e bra, resten kan du nog fixa. |
|
|
Jo han sa ju det att han i så fall skulle lägga upp en ny annons och att det skulle bli dyrare blablabla.. Men jag tänker att han kanske sa så då för att försöka locka mig till ett köp som den stog då. Men om han nu åtgärdar dom här enklare felen så att jag kan provköra den så tycker nog jag att 17.500 är mycket ändå. Så då äre ju dags att bjuda men frågan är bara vad. Vill ju inte komma med nå skambud heller, sånt känns pinsamt. Derför hoppas jag på att kunna få lite hjälp av er som kan vad ni skulle höfta på vad den kan vara värd. Förstår att det är svårt att säga för er. Men låt oss säga att om jag kommer och provkör den och motor och växellåda är okej och den är i skapligt eller hyfsat skick bortsätt från det jag skrev i början av inlägget. Vad kan den då tänkas vara värd. Att det är lite att göra stör mig inte jag tycker det är kul att skruva bara det inte blir så att det blir dyrare att köpa och laga den istället för att köpa en annan i bra skick utan nåt att göra. |
|
|
Att säljaren verkar så intresserad av att sälja till dig kan ju vara ett tecken på att något inte är bra med bilen. Men vet du vad du gör så kanske du kan göra en god affär, själv skulle jag nog inte våga. Det borde även finnas prutmån eftersom säljaren ringde upp dig, försök få ner den till 15k eller mindre tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.