AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.360

anmäld av privatköpare...? kommentera gärna

Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
jag har sålt en växellåda till en bil till en kille privat, vi pratades vid flera gånger och vi båda trodde att det skulle passa då det inte var samma årsmodeller på bilarna, jag uppmärksammar då även att jag sa TRODDE till honom, nåväl när jag skickat lådan med bussgods genom hela sverige o han hämtat ut den så ringer han o säger att den inte passar o att lådan är till en icke turbomotor som den skulle vara, (lådan måste va bytt i min bil från en icke turbobil då min är en turbo, innan ja köpte den) han köpte även andra grejer för 2000kr som han fick extrabilligt för att han köpte lådan. nu vill han skicka tillbaka den o ha alla pengar tillbaka för lådan men behålla de andra delarna. jag vill inte ha tillbaka den. han hotar med polisanmälning osv. kommer de bry sig eller hur skall jag göra?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Sunt förnuft säger att det är köparens ansvar att se till att det han köper också passar. Blir köparen vilseledd är det ju en annan fråga men det har han enligt dig inte blivit. Därför ser jag ingen anledning att låta honom få tillbaka en krona.

Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
han påstår att jag sagt att lådan ska passa men jag höll bara med honom när han sa att han trodde det.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Utifrån din historia låster det ju som att det kommer bli ord mot ord angående vad du har sagt om lådan. Alltså kommer han få mycket svårt att komma någon vart med en polisanmälan. Hans enda chans är i princip att du har skrivit i ett köpekontrakt att lådan ska passa till den modellen.

Man ska sikta på att vara bra!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Men om jag förstått dig rätt så sålde du en icke-turbo låda som en turbo-låda? Lite rörigt i ditt inlägg.
I så fall hade jag som köpare varit ganska sur.

Mina bilar: Länk
la
27
laganland
BMW 318 -86
Du har absolut inget ansvar alls i detta. Mvh
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
ja han påstår att lådan är en icke turbo låda men den satt i en turbo bil. jag läste aldrig av nummret på den. då kanske ja trots allt inte behöver vara orolig
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Enligt köplagen måste han bevisa att du medvetet vilselett honom för att han eventuellt ska kunna komma någonstans i en rättegång. Ord står mot ord här och han kommer inte kunna att gå vidare. Några "riktiga" bevis finns ju inte förutom ord.

//Lövet
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Fast att göra rätt moraliskt och göra rätt lagligt är ofta två olika saker. Har du sålt en turbolåda som sedan inte är en turbolåda så har du gjort både moraliskt och lagligt fel. Har du sagt att den satt monterad i en turbobil men inte specifikt annonserat den som turbolåda så är det väl en gråzon, där min åsikt är att du har gjort moraliskt fel men möjligtvis lagligt rätt. Om jag var köpare så skulle i alla fall jag vara väldigt besviken.

Det finns bara en sak att göra för att rätta till problemet. Ta tillbaks hela klabbet! Eller förhandla om en skälig ersättning som du återbetalar till köparen, för att det inte var en turbolåda.

Sedan skulle det kanske inte skada att kolla upp lite mer vad du säljer, för sitter köparen nu och drar en vals så har du ingenting att sätta emot. jag menar, han kan ju ha fått en turbolåda av dig och sedan skicka tillbaks en icketurbolåda, och du har ingen aning vad som kommer tillbaka.

Mvh Johan
Vad är lådan till , äre saab 99 eller vad pratar vi om?

Hade du den ute på annons?
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
till saab 9000. ja
Vad är det som inte passar?
Har inte du eftermonterad låda el turbo så måste ni ha olika motorer.

Har ni någon kontakt via mail, annars är det svårt att bevisa.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag skulle låtit han returnera men han skulle själv få
stå för frakten tillbaka. Sen då lådan kommit fram
skulle jag betalt in pengarna till hans bankkonto.
Ev med reducering eftersom han fått kanonpris på
övriga grejer.

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.