|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 525 E34, 94'a. ca 35.000 mil. som jag hade planerat ta till Norge i veckan.(ca 150 mil) Igår så slirade kopplingen vid en omkörning. Gick från 2'an direkt till 5'an ... pressade väll den lite väl hårt kanske.... Efter att idag ha testat med att ligga på 4'an i typ 50 och bromsa så drar den fortfarne utan kopplingsslir men om jag trycker ned koppling och låter motorn varva upp och släpper kopplingen så slirar det ganska mycket. Det sker alltså bara när jag släpper koppling(hitlis) Är det någon som har åkt med så kass koppling länge eller är det så att om jag inte byter nu så blir det fort mycket sämre. Kan man spänna kopplingen? eller är det bara att byta? | |
| Det är bara byte som gäller. Om den håller för resan är nog rena lotteriet. Det kan gå fort på slutet och då är det ju inte kul att vara långt hemifrån. Risken med en slirande koppling är varmgång i svänghjulet som kan slå sig och kräva byte eller svarvning. | |
|
precis, slirar de så eldar du koppling och svänghjul ganska fort . |
|
| Vet inte hur det är med BMW men jag har mekat andra bilar med så slitna kopplingar att nitarna till lamellerna hade svarvat rejäla spår i svänghjulet. Har det gått så långt är omsvarning (om möjligt) alt byte av svänghjul nödvändigt. Byt i tid. | |
|
Det är nog inga problem att åka 150 mil med din koppling! Du måste förstås se till att den inte börjar slira när du kör för då kan den ta slut på några kilometer. Du kan väl växla försiktigt och inte ge gas förrän du släppt upp kopplingen helt. Då slits den mycket litet och kan hålla "hur länge som helst" ytterligare. Risken att du "kör på nitarna" finns förstås men den får du i så fall ta! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.