|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag och far skulle plocka ut hans 320i Cabrio -92 efter vinterförvaringen (7 mån) men stötte på problem. Motorn gick igång hur snällt som helst men det går inte att lägga i någon växel med motorn igång. Endast när man stänger av motorn kan man peta i växlarna. Sökte genast svar här men hittade inget... Fakta: Växellådsolja nybytt innan avställning. Inga som helst problem tidigare med växellåda/koppling och ej vid avställning i höstas. Växlarna går enkelt/normalt att få i med avstängd motor. Bilen har gått 7800 mil, koppling och växellåda är därför (förmodligen) ej bytta. Inga spår av olja eller liknande under bilen vid förvaringsplatsen. Bilen står kruxigt inbaxad så det kommer bli jobbigt att skjuta ut den för att testa att startamed växel i. Undrar därför om det är någon som har någon bra idé om vad det kan vara? MVH | |
| Den frikopplar inte som den ska då du trycker ner kopplingen | |
|
Hur känns kopplingspedalen då du trycker ner den? Går den lättare än den gjorde innan? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack för svaren, var ganska inställd på nåt knas med kopplingen men efter att ha lämnat bilen i skamvrån en timme så fungerade den perfekt vid ett nytt försök :) Riktigt konstigt men dumt att klaga, bara hoppas att det inte händer igen :) MVH |
|
|
Hände samma sak på min E28 när jag drog igång den nu efter vinteravställningen. Till sist startade jag med växeln i, och då släppte lamellen. Den har fungerat perfekt innan och efter detta. Jag vet inte om den kan ha rostat fast eller vad som kan ha hänt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Det är ganska vanligt att kopplingen "beckar ihop" vid längre förvaring och måste ryckas loss. Inget att oroa sig för! | |
|
Det som händer är att lamellen rostar fast på svänghjulet. Jag har råkat ut för det några gånger och ibland kan det sitta riktigt hårt. Man löser det genom att starta bilen på ettan och sedan köra med kopplingen nedtryckt och "rycka" loss lamellen med gasen. Om det inte släpper så går det utmärkt att köra i mjuk sand där det går tungt, då brukar det släppa. (Alltid med kopplingen i botten!) Detta förutsatt att det inte är hydruliken som har slutat fungera, men det känns direkt på pedalen. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.