AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.435

Var ska slangen i motorutrymmet sitta (323i E30 -85)

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade en lös slang i motorutrymmet igår vid fläktremsbytet. Bilen går fint men vill ändåså veta dels funktionen och var den ska sitta.

Har letat i ETK men kan inte hitta något mostvarande.

I Länk bilden är slangen markerad i rött som jag undrar över. Slangarna och rören markerade i blått tror jag har hittat i ETK och skulle isåfall vara "emission control" - är det så dessa blåa slangar och rör tillför luft till avgaserna helt enkelt?

I denna Länk bilden är styrdonet till slangen i närbild.

Någon som vet vad detta kan vara?
Har inte min E30 i närhetetn, så jag kan inte kolla. Men om jag minns rätt skall den sitta vid eller på förderaren. Kolla under insuget efter en nippel att sätta den på.
Vilken funktion den har vet jag inte, men sitter den på fördelaren skulle det kunna ha med tändningsförskjutning på högre varv att göra.

Hoppas mitt luddiga svar hjälpte något.

ps, tvätta ditt motorrum ;-)

Mvh Carl.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar tackar. Tog mig en titt kring fördelaren men kunde dock inte hitta någon vakuumslang. Nu vet jag att det ska sitta en där - om nu inte den som är lös ska sitta på fördelaren. Tyvärr är det något trångt och bökigt att leta efter någonting längt därnere där fördelaren sitter men jag ska ta mig en närmare titt. Såg inte heller något uppenbart ställe för en slang att sitta på fördelaren - men jag antar man måste lyfta bort köpan för att se någonting.
Nja, tyvärr blir det nog ingen tvätt av motorrummet. Hade gärna velat men finns ingen tid. Försöker desperat få ihop min 535i E34 som jag renoverat alltför länge. Så varje timme jag lägger på 323:an försvinner från arbetet på 535:an. Prioritering.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nya fakta. Om man gräver lite djupare (och i dagsljus) så hittade jag faktiskt två vakuumslangar från fördelaren (en går in under insuget och den andra sitter vid gasspjället).
Lyckades dock avläsa några siffror på styrdonet Länk som den lösa slangen sitter på. Visar sig ha samband med "vacum control for agr". Det är #18 i denna Länk bilden. Men jag blev inte riktigt klokare på hur slangarna ska gå tyvärr.
Har kikat på min nu. Slangen går in i spjällhuset på högra sidan (mot torpedväggen). Brevid gasspjället, bredvid en ganska tjock slang.
Kan fixa en bild senare idag om du inte hittar med min beskrivning.

Mvh Carl.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant! Ska ta mig en titt på min motor (kan inte nu då jag är i USA) - men skulle du kunna fixa en bild skulle det vara finfint!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Carl L : Tog mig en titt vid spjällhuset (mot torpedväggen) och bredvid gasspjället och runtomkring men kunde inte hitta ett enda lämpligt ställe den här slangen kunde tänkas sitta.

Skulle det vara möjligt för dig att fixa en bild?
Här sitter slangen på min. Den enda tunna som syns på bilden.

Hoppas det hjälper.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Klockren bild - tackar!

Men! Gick precis ned och körde ned huvudet i motorutrymmet men där satt redan Länk en slang!

Visade sig att denna tunna slangen Länk gick ned till vakuumfördelaren Länk

Som lite extra information fanns det en andra slang på vakuumfördelaren och den gick till ett t-kors som sprider sig till insuget samt någon grunka Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Svar på gammal fråga : den röda lösa slangen jag hittade är en vakuumslang och skall sitta på "retard" uttaget på fördelaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.