|
|
|
|---|---|
|
Tja! Kör en 735iAL -97 som inte ger rätt värme/kyla i kupén. Under vintern när det var kallt (kanske -10 och kallare) så var det aldrig någon riktig värme i luften som blåste in i kupén. Det var sämst på låga varv och kunde tillfälligt bli hyfsat varm när jag varva upp motorn ordentligt under en stund. Sen blev den dock kall igen. Efter att ha läst runt här på forumet gissade jag då att det var pumpen vid värmeventilerna som var boven. Har dock inte tagit isär och kollat något ännu. Jag har även bensinvärmare på min bil och när den kördes på vintern blåste det in rätt så varm luft, så att bilen tinade upp. Men när jag slagit av den och startat motorn blev det kallt. Nu har det börjat bli lite varmare ute även här uppe i norr där jag bor! Kring 10-15 plusgrader och nu har jag upptäckt att det är omöjligt att få nån kyla i kupén. Det blir olidligt varmt fastän jag ställer in 16 grader på klimatanläggningen. Luften blir lite varmare när jag ställer in 32 grader på kliman, så den reagerar i alla fall på att jag ändrar graderna. Enligt brorsan som haft bilen tidigare har kylan på sommaren försämrats lite år för år och han trodde ACn börjar vara lite trötter. Men som den är idag är det mycket skönare att sitta i en gammal bil utan AC! Nu önskar jag förslag på vad som kan orsaka dessa problem. Kan det vara dessa värmeventiler som har mer eller mindre fastnat i ett läge? Och då släpper in för lite värme för att det ska bli riktigt varmt på vintern och inte stänger nu på sommarn så luften blir för varm? Tack på förhand /Andreas | |
|
Det skall väl sitta en tempgivare som känner av temperaturen i kupen. Åtminstone på äldre bilar är en liten fläkt inblandad. Där går det att plocka isaär och damma av så att den bättre känner av temperaturen i kupen. /Mats J |
|
| Fungerar kupéfläkten? | |
|
Kupéfläkten fungerar. Alla hastigheter på den fungerar som dom ska. Valet vars luften ska blåsa (golv, mellan, framruta) fungerar också som det ska. Det är enbart temperaturen på luften som blåser in som är fel. Jag tycker inte att temp sensorn i kupé borde vara boven eftersom den i så fall på vintern har signalerat högre temp än det korrekta (eftersom för kall luft blåste in) och nu när det är varmare ute i så fall måste signalera för lägre kupétemp än det korrekta (eftersom det blåser in för varm luft). Om bilen stått i solen så kupén är extremt varm och kliman är inställd på 16 grader så blåser det ändå inte in någon riktig kall luft (och luften blir varmare direkt motor blir varm). Finns det någon instruktion på nätet som visar hur man tar lös värmeventilerna på e38an? Och finns det någon som visar hur man tar lös klima panelen? |
|
|
Hej klimapanelen sitter ungefär som en vanlig bilstereo fast lättare. Du tar en liten mejsel och bänder lite i underkant på höger respektive vänster sida tills du kan ta tag med fingrarna och dra ut den. Nille Länk |
|
|
Hoppas denna kan vara till hjälp;Länk Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Tack kaptenlöjtnant. Den länken hade jag nytta av! Följde instruktionerna på den idag. Fick rätt ström i kontakten man lossar från ventilpaketet. Men däremot fick jag enbart motstånd mellan pinne 1 och 2 på själva ventilpaketet. Mellan pinne 1 och 3 samt 2 och 3 fanns inget. Betyder det att ena ventilen fungerar och den andra är totaldöd? (hann inte testa att tillföra ström som var nästa steg i länken, men antar att bristen på motstånd visar att nått är tras). Nästa fråga: Jag har fått för mig att ena ventilen ska styra värmen till förarsidan och den andra styra värmen till passagerarsidan. Stämmer det? För jag har inte märkt av nån skillnad mellan de två sidorna i kupén (ska testa det bättre nästa gång det blir varmare ute). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.