|
|
|
|---|---|
ErikNilsson |
Hej Var på väg hem igår när motoroljetrycks lampan helt plötsligt började lysa. Var nästan hemma då tack o lov. Tyckte bilen tickade lite väl mycket sista biten. Kollade oljan men nivån låg vid den övre markeringen på stickan. I instruktionsboken stod det att man omedelbart ska stänga av motorn och kontakta verkstaden om lampan börja lysa under färd. Oljan är bytt för 1000 mil sedan och bilen är en 325i -92. Vad är det som kan ha gått sönder??? Har en dålig känsla av att detta kommer att bli mycket dyrt. Motorn har gått 14000mil och är servad enligt boken. Är hela motorn på väg att rasa eller vad har hänt? Någon vänlig själ som vet? /Erik |
|
Snälla du..HUR ska någon här veta vad det är för fel på din bil?? Kontakta en verkstad verkar väl vara en bra idé eller.... /K |
|
ErikNilsson |
Självklart ska jag kontakta verkstaden men det skadar ju inte att höra sig för här först. Är inte speciellt motorkunnig nämligen och om det är frågan om motorras så får man ett nervöst sammanbrott. Man vet ju aldrig om någon annan har varit med om samma sak och kanske hade kunnat lugna nerverna lite. /Erik |
|
Troligen oljetrycks kontakten sitter nere på motorblocket inte särskilt svårt att byta. Kolla den först. Mvh "Starre" |
|
|
Erik! Det var inte meningen att låta otrevlig....helt klart ska man fråga här också! Bara det att en del skriver hit och tror att det är Saida som sitter med alla svar! :) Lycka till, hoppas det inte är något alvarligt! mvh /K |
|
ErikNilsson |
Starre: Tack för svaret!!! Håller tummarna att det är något i stil med det! Mosse: Kunde ju knappt sova inatt så man var ju bara tvungen att höra ifall nån hade någon annan teori än motorras. Att någon skulle veta exakt vad som kan vara felet är orimligt, men man kan ju hoppas att Starre har rätt. Det är ju samtidigt bra att höra här ifall nu verkstaden skulle försöka luras fast man får hoppas att de är ärligare än så. /Erik |
|
kolla hur drivningen till oljepumpen ser ut på motorn. kompisens 525 tds tappade oljetrycket, och då var det drevet till oljepumpen som hade spruckit. Då får motorn ingen smörjning, och rasar omgående. det är inte speciellt dyrt att laga, om du slutar köra innan motorn rasar.... oljetryckskontakten känns lite väl enkelt, eller är det bara jag som är pessimist? Mvh Johan |
|
ser |
nja johan distansen hade spruckit men det var bara en del av det. Bulten till vevaxeln satt lite löst och då drev pumpen inte och drivningen sprack. Så tips, titta om bulten på remskivan till vevaxeln är lös. Och är den lös plocka för guds skull isär och byt. Vissa verkstäder slarvar med detta och drar bara åt! Det är inte svårt att göra själv och prylarna är billiga Diesel kan gå snabbt |
|
olje pumpen på M50 motorn drivs av en kjedja,kan vara den som hel enkelt gått av!!lämna bilen till en verkstad,vi kan sita här o fiosofer fel länge! lycka till!!! D är fegt o släppa gasen! |
|
ErikNilsson |
Fått tid hos verkstaden 18 juli så jag återkommer med en rapport! /Erik |
ErikNilsson |
En liten och kanske dum fråga till. Är det så att motorn rasar helt eller inte alls? Vad jag menar är om det kan ha uppstått några dyra fel i motorn eftersom jag inte riktigt uppfattade exakt när lampan började lysa. När den väl rasar lär man nog märka och så är det tydligen inte än, eftersom den enbart tickade lite mer än vanligt. En kompis som äger en Saab hade fått beskedet av sin verkstad att köra till närmsta mack och kolla oljan där. Han var alltså inte tvungen att stanna omedelbart. /Erik |
ser |
När du tappar oljetrycket så försvinner smörjningen på lagren. De blir varma och slits snabbt. En motor som gått torr får mkt repor i lager och lagerbanor och till slut nyper lagren med vevstakar genom blocket och krokig vev i värsta fall. I ditt fall får du se när oljetrycket kommit tillbaka. Motorn tickar utan oljetryck även utan skador. Jämför med oljefilterbyte. Knackar/tickar den när du väl fått fart på oljetrycket är det skador i motorn. Man kan även märka dåliga lager på att oljetrycket tidvis försvinner vid hög temperatur och hård körning. Vid låg oljenivå kan oljelampan lysa. Det är då lågt oljetryck, inte obefintligt. Inte ovanligt på slitna SAABar /Stefan |
frazze |
Ett bra förslag är att du byter "oljetryckskontakten" Innan du lämnar in bilen på ett kostsamt verkstads- Besök....slocknar oljelampan då så är ju problemmet ur Världen.....det här med alla ljud samt knackningar här Och där..det kan vara inbillning....för att du vart skraj när lampan började lysa....& vem skulle inte bli Det (skraj som fan).....har varit med om samma grej Men det var inga problem...bytte olje/kontakten...sen Slocknade lampan...Allt frid & fröjd.. // God Jul. frazze |
ErikNilsson |
Nu har det gått ett bra tag men bilen står fortfarande hos BMW-verkstaden eftersom man hade sådan otur att det var mitt i semestertiden. Däremot har de gjort felsökning och skruvat av och tittat lite snabbt. Som det ser ut nu så hade oljepumpen inget tryck alls och denna skulle bytas ut. Även oljetrågspackningen skulle de byta och detta inkl arbetskostnad skulle gå på ca 9000:-! Ifall det skulle bli tal om större och dyrare reperationer kunde de inte svara på förrän de hade börjat plocka isär vid oljepumpsbytet. Ganska tråkigt att gå och vänta på ett sådant tråkigt besked så länge men man har inte så mycket att välja på. Blir det däremot tal om reperationer för mer än 20 000:- så blir det billigare att byta ut hela motorn. Ljudet med lite mer tickande i motorn var iallafall inte inbillning, tyvärr. /Erik |
Jimbo |
Det låter som olje pumpen, hade samma fel på min 318 -92 hittade en verstad som gjorde det svart och bara bytade innanmätet i oljepumpen men det är mycket jobb dom får riva halva motorn mitt kostade 5000 att fixa räkna med betydligt mer på BMW verkstad. |
ErikNilsson |
Nu är den fixad med ett stort hål i plånboken. Jag tycker den tickar lite väl mycket bara. Den tickade lika mycket innan men det hade varit skönt att bli av med det oljudet. Det har skrivits en del om oljebyten till olika slags syntet oljor som kanske skulle hjälpa. Jag fick nu en Castrol olja när verkstaden fixade oljepumpen. Oljan är förmodligen den som de servar de flesta bilar med? Finns det någon bättre olja man själv kan byta så att man kan bli av med tickandet? Samtidigt tycker man att BMW verkstaden borde veta och använda sig av det bästa? Kan man säga att om de har bytat motorolja med märke Castrol och det ändå tickar så är det kört? Vad är det annars man måste göra och vad tror ni det kostar? Är det tal om ventiljustering? Man får en känsla att bilen har körts hårt av de förra ägarna så det räcker kanske inte med annan slags olja. /Erik |
|
ventilerna går tyvärr inte att justera, dom är hydraliska, jag tycker att bästa oljan är castrol racing syntet, funkar bra för mig iallafall |
|
ErikNilsson |
Har du haft problem med tickande och det funkade att byta till Castrol Racing Syntet alltså? Vad kan man annars åtgärda för att bli av med tickandet? Jag är inte så motorkunnig direkt nämligen. /Erik |
ErikNilsson |
Har du möjligtvis benämningen på den oljan? Det borde vara den som kallas för "RS" antar jag. Kan man köpa denna oljan var som helst eller är det svårt att få tag på den? Formula RS 0W-40 GTX Magnatec 5W-40 GTX 5 Lightec 10W-40 GTX 3 Protection 15W-40 de fanns på Länk /Erik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.