|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Min X5'a började gå illa, vibrerade, hackade på låga varv. Märks mindre när man kommer upp i varv. Hur illa den går verkar variera lite från gång till gång. Har varit hos en auktoriserad BMW-mek som säger att spridare två troligtvis är kass. Felkoderna tydde på det. Min fråga är nu: Hur svårt är det att bya spridare själv? Min far är duktig på att meka men har inte bytt någon spridare innan. Kan det vara något annat? Har läst lite på forumet om kabelbrott, glapp osv. Några pratar om pumpen, att den ska vara bättre på modeller efter -01 som har 193hk motorn. Men min är en -02 men har 184hk.??? All hjälp mottages tacksamt. Tusenlapparna försvinner ju snabbt när man lämnar in bilen. M.v.h. Fredrik | |
|
Nu har jag monterat bort all plast och mätt att spridaren från ström så det är inte kabelbrott. När jag ska dra bort spridaren, måste jag då tömma på vatten så det inte rinner in i motorn eller är det avskilt? M.v.h. Fredrik |
|
| Såg att det var lite smutsigt som det kan bli av el när det är glappkontakt i kontakten som sitter på spridaren. Har sprutat i 5-56 och "guggat" kontakten upp och ner men det fungerar inte iaf. Borde vara fel på spridaren då va? Hoppas verkligen inte att det är någon glappis nu när jag monterat isär allt och håller på som bäst med att försöka få bort spridaren. | |
| Någon som vet hur man lättast får bort elektroniken på en spridare? Så jädra svårt att komma åt den stora muttern. För det är väl den man ska lossa? | |
| Hrm... vart har alla hjälpsamma människor som brukar hänga här tagit vägen? | |
|
Vi är här fortfarande! Jag har läst detta några gånger men inte kommit längre.. Jag har bytt spridare på min bil (320d -01) visserligen utan commonrail, men det borde vara relativt likt. Kollade lite på realoem.com tidigare idag och det ser ut som att det sitter nån form av clips uppe på spridaren.. Vet inte om man vågar lossa det eller vad det gör för funktion. #15 på denna bilden: Länk Problemet med dina spidare är att anslutningsröret är vinklat. På min bil var det rakt i linje med resten av spridaren vilket gjorde det enkelt att montera en avdragare där och sen med hjälp av draghammare dra ur spridaren. Men den satt rejält fast! Stålet och aluminiumen oxiderar ganska kraftigt när det blir lite vatten och skit emellan, så spraya på 5-56 eller liknande och "fyll" hålet där spridaren sitter så det får sjunka ner ordentligt. Gär gäran det någon vecka innan i omgångar. Kylvattnet rinner inte ut när du tar loss spridaren, det är skilda utrymmen. För att lossa själva spridaren lossar du muttrarna (17) och bläcket (16), kanske inte får loss bläcket utan att spridaren följer med. Sen vet jag inte hur man ska greppa spridaren för att dra ur den... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Räkna med att även behöva värma/kyla ofta och länge under försöken att avlägsna spridarna, använd inte för mycket våld då toppmaterial runt spridaren kan förstöras. Börja helst med några veckors "blötläggning" med Länk eller liknande i många omgångar, precis som Rickard skriver. Mvh |
|
|
Där var ni ju :) Clips'en uppepå spridaren håller bara returbränsleslangens nippel. Hrm, hoppas jag inte haft sönder något i toppen för jag har ryckt ganska hårt med en glidhammare. Men det lär väl synas när den väl lossnar sedan. Har haft den stående ett par dagar i väntan på reservdelar nu och har då och då sprutat på lite rostlösare. Har använt Sonax version. Läste i en annan tråd om någon som startat motorn och låtit kompressionen göra jobbet. Vad tror ni om det? Kan man skada något? Måste den stora svarta delen överst på motorn som luften går igenom vara på plats om man ska starta? Tack för hjälpen / Fredrik |
|
|
Starta och låta kompressionen göra jobbet, då ser jag mig ett hål i huven eller skottskada :) Men starta borde funka (på egen risk) om bara luften får gå sin väg som det borde efter HFM:en, eller luftmängdmätaren som många säger. I övrigt ser jag inga direkt problem i det, men jag tvivlar på att det gör någon skillnad för ytan som kompressionen trycker på är så pass liten så den ger kanske 500-600N i kraft med tanke på komptryck. En glidhammare lär ju ge ett antal kN i kraft med tanke på dess vikt och hastighet! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
HEHE! Man får ha huven öppen och stå på lite avstånd :) Ok, kanske var värmen som gjorde sitt för killen som det fungerade för. Kanske fungerar lika bra att värma med en värmepistol i 10-15min eller så. |
|
|
hej... Vet inte om du redan har lyckats nyta spridaren men jag har ett par tips samt varningar eftersom jag jobbar som bmw mekaniker. Insuget måste ner självklart, returledningen till spridarna måste av försiktigt, rail kopplingarna skall av från spridaren sam från huvud railet (kan spruta diesel eftersom det är under tryck) Nu kommer vi till varningen!: Spridaren kan sitta ibland stenhårt, så hårt att inte ens mina specialverktyg hjälper så det gäller att ha tålamod och erfarenhet antar jag. Efter bytet så MÅSTE man slå in spridaren och dess kod i datorn så att DME:n vet vad det är för typ av spridare och på vilken plats den sitter. Varför undrar du då? Jo det har men fyllnadsmängd samt jämngång att göra. man vill ju att den skall spruta in rätt mängd bränsle annars får du tendens till ojämn gång. Lycka till. |
|
|
Nu har jag provat att ha motorn igång ett bra tag men den lossnade inte. Sen när motorn var varm skruvade jag av allt igen och provade att rycka lite med draghammaren. Endast lätt då jag redan pajjat en del av avdragaren så den fick inget bra tag. Helt utan resultat. Vi lyckade iaf skruva av elektroniken från spridaren efter ett tag men sedan gav vi upp för det började mörkna och vi var less för dagen. Ska imorrn leta efter en mutter som passar på spridaren där jag kan svetsa på något att dra i. Spharx: Tack för infon! Hur fungerar era verktyg? Vart tar verktyget tag? Funderar på att låta en BMW-verkstad dra ur spridaren så kan jag göra resten själv. Förutom att knappa in spridaren i datorn då. Får låta verkstaden göra det också. Tackar speciellt för den infon. Vore grymmt irriterande om man fått ihop allt och så går den ojämt i alla fall. |
|
|
Då var det klart :) Det vinnande konceptet lyder: Skruva av elektroniken, ta med våld av plasten och kapa av returbränslenippeln. Svetsa sedan på ett plattjärn, stående och borra ett lagom stort hål i det så man får igenom kroken på glidhammaren. Köp tex. Biltemas kylspray och spruta ner det i spridaren tills den är så kall som det går. Skruva tillbaka toppen med det fastsvetsade järnet och kyl den så den inte är varmare och därmed större. Då kan man lättare dra sönder gängorna. Nu är det bara att ta i för kung och fosterland och dra med glidhammaren. Till sist lossnade den. Sjukt mycket sot i tjocka lager satt på spridaren. All rostlösare jag sprutat på ovanifrån hade ju bara kommit ner till packningen. Under den var det snustorrt och fastrostat. Kopparbrickan längst ned på spridaren ska väl hålla tätt men hålet i den var nu ovalt och mycket större så den släppte igenom all skit. Nu går iaf bilen som en dröm igen :) Tack för alla tips. |
|
|
Skönt att höra att det gick bra! Antar att det krävdes en del rengöring i hålet för spridaren innan den nya kunde komma på plats? Väldigt mycket löser man med vilja och lite tanke, men ibland krävs det även en del våld! Grattis! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tackar :) Ja det satt en hel del skit i hålet. Tog trasor och lindade upp på en lång skruvmejsen, nogrant så man inte repar. Sprutade på rostlösare och sedan polerade jag insidan tills den var blank. Känns bra nu i efterhand att ha sprarat lite pengar :) Ska bara åka in till BMW och få spridaren inknappad i datorn. // Fredrik |
|
|
Rapportera gärna lite längre framåt hur det verkar. De gamla pumparna som var innan de nya CCP1 pumparna som kom på 194hk modellen brukar kunna skära ihop runt 20k mil. Resultatet är att dom börjar spåna och sätter då igen spridarna. Har tidigare pratat men en tekniker på bosch och enligt honom så bygger bosch pumpar som "är till för att pumpa diesel och inte den sörjan som dom har i svenska mackar". Detta är enligt honom anlednignen till problemen, mycket bättre smörjegenskaper i Eurodieseln man använder i hela övriga Europa. Det är en av de goda anledningarna till att tanka finsk diesel. Sen är det ju även 10-15% högre energinnehåll samt att den kostar runt 8:50 istället för 14:-/liter =) Vill man göra ett snabbt test kan man lossa returslangen och pumpa upp några deciliter diesel i en burk och sen kolla efter några timmar så att man inte har något skräp på botten (det ska vara kliniskt rent). Lossa returen och sen även givaren på filtert så är det bara att vrida nyckeln till läge2 så kommer den att pumpa. (Samma funktion som används för automatisk avluftning efter t.ex ett filterbyte). |
|
|
Tjena. Lovar att raportera hur det går framöver. Skriver i denna tråden. Min X5'a är 2002-06 och har 184hk, iaf enligt mekonomens hemsida. Får hoppas min pump håller ett tag till då jag trivs bra med bilen. Vart får man tag på finsk diesel? Förutom i Finland då. Borde man inte kunna hälla i lite 2-takts olja i tanken varje gång man tankar för att få den att smörja bättre? |
|
|
Bytte min spridare 6 nyligen på BMW x5 3,0sd Fick bygga en liten press/urdragare för att få ur spridarskrälle. Det är m14 1,5mm stigning/gäng på spridaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.