|
|
|
|---|---|
|
hallå alla tänkte be om några svar på mina frågor. fråga 1: vad krävs att få en m5 3,6l motor laglig i en e12 kaross? fråga 2: är det någon som vet om m5 e34 har lika stora bromsar som 535 e34? fråga 3: tar man m5 bak/framvagn och monterar på e12 lär den kunna reggas med motor och axlar? eller som det kallas: ombyggt fordon kanske det blir då? fråga 4: är det någon som vet hur den elektroniska hastigetsmätaern är kopplad på e34, den lär väl gå att flytta över till e12 som orginal har wiredrivning? får hoppas någon kan svara på mina frågor tack på förhand mvh//Thomas Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! | |
|
1, igentligen för mkt effekt men bygg om, tyng ner bilen och gå på en sfro bes som ombyggt fordon. Mitt tips är att utgå från en e12 serie 1 bil. 2 nopp, m5an har större bromsar än 535. 3, du får bygga om riktigt ordentligt för att kunna montera e34 upphängning på en e12.. det är inte ens lönt att lägga ner det jobbet för att montera dit den ålderdomliga bakvagns upphängningen. Antingen så annvänd e28 upphängning som bak passar ganska rakt på. Framvagnen kan man isf annvända vilket som, då du får bulta upp framvagns brygga från e28 el e34 (inte samma infästningar som e12) Det är mkt jobb...men det går. Lättast är att kapa ut rambenen från en donator bil och svetsa in i e12an. ett mkt bättre alt är att skruva dit upphängningen från en 39 spec den bakre tex från v8 modellernas. (inte en infästning stämmer men mer jobbet ger iaf lön för mödan) 4. Har tittat lite på det, man får plocka över allt från donator bilen som har med det att göra. dvs från mätare, el detaljerna osv osv. Men det är inga konstigheter alls. kolla elscheman från en e28/e34 |
|
|
Bromskivorna är både större och tjockare på M5. Även bromsoken har annorlunda artikelnummer enligt ÈTK. Signalen till hastighetsmätaren på E34 kommer från en induktiv givare i bakaxeln. Det blir nog väldigt besvärligt om den inte mäter på något av de befintliga dreven i bakaxeln och de har samma kuggantal osv. Dock har jag ingen erfarenhet av en dylik ombyggnad utan jag tittar endast på BMWs dokument och funderar. Att få i en M5-motor lagligt i en e12 låter också oerhört besvärligt, men väldigt roligt om det gick. :p |
|
|
tackar för svaren. jo jag har en bmw 528i e12 står hemma och skräpar, och den orginalmotorn vill inte fungera som jag vill. och då såg jag en 3,0csi som var till salu och den hade en m5 motor monterad, bolt on mot orginalväxellådan "lika v-låda i min" så där ifrån kommer ideen om m5 motor i e12. men jag skulle vilja ha den reggad, men är det för mycket jobb får man köra med nerslipade ventilkåpor i värsta fall, men det är ju inge kul... jag hörde nånstanns att åtminstonde e28ans bakvagn skulle passa rätt bra på e12. och att m5ans bromsar ska passa rakt av på e28 axlar. stämmer det? för isåfall blir det e28 upphängning med m5 bromsar, kan det fungera? ang hastigehetsmätaren så borde man få det att fungera om man tar alla elprylar från en bil. Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
e28ans bakvagn passar nästan upp i en e12a. Du får bygga om infästningen till klumpen...samt annvända e28ans dämpare och e12an fjäderbenslagringar. Fram är det som sagt en del mer jobb att få det att lira med en komplett e28 eller 34 framvagn då framvagns balken har helt olika infästningspunkter. Men det går! ett annat alt är att bygga en adapterplata mellan fjäderbenet och nedre infästningen till fjäderbenet. En lättare lösning för att få dit främre fjäderben från en nyare bmw (och därmed enkelt kunna montera dit nyare/större bromsar) s38 funkar klockrent mot den lådan du har i dag och är det en 5 petad så varför byta? e34 m5 bromsar passar rakt på e28. |
|
|
okej så lite byte av delar i fjäderbenen bak och ett nytt fäste till klumpen får e28 bakvagnen på plats = m5 bromsar bak. låter bra. menar du en adapterplatta mellan fjäderbenet och bärarmen? infästningen uppe i tornet är väl inte lika? det går inte att borra om bultcirkeln uppe i tornet då? e28 och e34 fjäderben är dom lika? ja hörde av någon att min låda tydligen ska vara bland det strykståligaste lådorna? Tyvärr är det ju bara en 4-växlad låda, hade det vart 5v hade jag inte bytt låda. men dom är svåra att få tag i tydligen. men ska man endå byta fram/bakvagn kan man nästan byta låda/kardan med. eller? Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.