AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.923

Påfyllning av AC:n i Närke?

go
212
goldman
535ia-97
Hade problem med kompressorn men nu är den utbytt!
Vill ha rekommendationer om vart jag kan vända mig i Kumla-Örebro (Närke)med omnejd för påfyllning av AC:n , där de kan trycktesta och där de är billiga,säkra på sin sak,ej "hemmaklåpare" och inte har en låååång väntetid såsom Bmw i Örebro!
Svara INTE -Se i telefonkatalogen :)

Bmw=Bil_Med_Wett
sl
23
sledge
535i -92
Själv åker jag med min bil till Branzells i Örebro på måndag, efter rekommendationer av bekanta. Fick tid inom en vecka efter att jag ringt. Priset har jag ingen aning om ännu, men ring och fråga :)

Telefonnummer finns på Länk
Hej!

Då jag bodde i Örebro använda jag mig av Bil & Elservice, de var bra att ha att göra med, snabb respons och inga direkta väntetider. Branzells är säkert OK men jag hade en dålig erfarenhet av att reparera AC hos dem, men det var förvisso för 10 år sedan så det "brottet" är nog preskriberat!

Från eniro.se:

Bil & El Service AB
Pappersbruksallén 24
ÖREBRO 019 - 32 00 20
go
212
goldman
535ia-97
Tack för svaren!
Ska kontakta dem under veckan!
TACK!

Bmw=Bil_Med_Wett
go
212
goldman
535ia-97
Jaha....har ringt ett flertal kylfirmor men vilka priser!!!!!
Är det ingen som vet någon som kan detta med att fylla på kylmedel i luftkonditionssystemet?
Visst MÅSTE det trots allt finnas någon "hemmapulare" , ingen "klåpare" i närke som kan hjälpa mig med detta mot en billig peng eller????

Bmw=Bil_Med_Wett
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Vad ligger priserna på?
Ingår läckkontroll m.m då, eller bara påfyllning?
go
212
goldman
535ia-97
Mellan 2500-3000 kr ligger det på!!
Utöver att fylla på systemet så trycktestar och kontrollerar att det är tätt,men inte alla firmor!! Det ÄR hutlöst att ta nästan 3000 kr för detta arbete som inte tar mer än halvtimma.
Det är verkligen att tjäna pengar på tekniken och räknar man på kg eller liter pris så är detta kylmedel en av det dyraste som finns!
Observera att detta är ett pris som gäller för ett kylmedel (Ej Bmw reservdel)till nästan ALLA bilmärken och INTE specifikt för att man har en Bmw.

Bmw=Bil_Med_Wett
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
En här i Dalarna tar 500:- för bara fyllning, men det är jusom lite vid sidan om så att säga.
jag tycker det var ett bra pris, det "Vita" alltså runt 3000:-. Jag har renoverat luftkonditioneringar på bilar och det har kostat mellan 3000:- - 14000:- (!). Läropengen är ju att reparation av Ac-anlöggninagr är dyra, så glöm alla annonser där det står "är bara att fylla på". Existerar inte!
go
212
goldman
535ia-97
Bilen var inne hos Bmw,Örebro pga att det inte kom någon kalluft när ac:n var igång,de upptäckte via uv-ljus att läckage hade uppstått (runt kompressorn) då hade även kompressorn lagt av,att reparera detta skulle de ha nästan 13000 kr!!
Skaffade en (hel med garanti) kompressor från skroten (1000 kr) som passade och bytte ut den och nu behövs det "bara" trycktestas + fylla på med kylmedel.
Skulle jag ta en kylfirma som tar 3000 kr för detta + att den nya kompressorn kostade mig 1000 kr så blir den sammanlagda summan "bara" 4000 kr!!
Alltså så sparar jag 9000 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jean: Har man som jag fått reda på från Bmw att det är "bara" att byta ut kompressorn och sedan trycktesta och sedan "bara att fylla på" så då existerar det visst!!
Jag håller med dig till en viss del att man först ta reda på problemet via en seriös firma med trycktest eftersom systemet ÄR slutet och om kylmedlet "bara" försvinner så MÅSTE ett läckage finnas,man bara förvärrar skadan om man hela tiden fyller på systemet och då blir det ännu dyrare!
Men frågan är fortfarande: Varför så dyrt?

Bmw=Bil_Med_Wett
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Utbildingar, certifieringar, kostar pengar och ska tas tillbaka nånstans.
Dessutom får man inte fylla på ett läckande system som inte klarar ett trycktest.
Nu menar Jean att det i annonser ofta står, AC behöver bara fyllas vilket aldrig i princip är sant,nånstan finns sen läcka som måste åtgärdas. Och kan bli kostsamt .
Dessutom ska torkfiltret bytas om system varit öppnat annars kan man få isproppar i systemet och det ska göras i samband med fyllningen.
Dyrt är alltid mellan tummen o pekfingret och vad man prioiterar, däck, fälgar och annat platskitch är ju inte gratis det heller:)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej!
jag menar inte att det är billigt att lägga 1000-tals kronor på att reparera sin bil, oavsett vad det gäller. men i sammanhanget vet jag att man får räkna med dessa pengar om man ska gå rätt och riktigt tillväga. Jag har väl även jag någon gång mött upp i skogen där någon smugit runt med en tub freon och som sedan fyllts på i all hast för några 100-lappar, men man vet ju aldrig hur länge en sådan "reparation" håller. Och som föregående talare skriver, jag har sett massvis med annonser i stil med "AC'n fungerar men behöver fyllas på" o.s.v. Det lilla sista "fyllas på" är ju förenat med stora kostnader, som beror på certifierinagr och liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.