|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tja, jag är inte lärare, men jag undervisar ibland. | |
|
Min 525ia går också "segt" i 70-80, men snålt i 120. På automatare måste lockupen i förstås för att förbrukningen skall gå ner och det gör den inte vid 70-80. Jag tror också att tesen liten bil drar lite vid lägre hastighet och stor bil drar litevid högrehastighet stämmer. Men det handlar säkert också om att bilen ifråga blir optimerad för en viss hastighet. småbilar har viss utväxling, stora en annan. Ssmå bilar förväntas köra stan/landsväg, medan stora bilar mer körs landsväg/motorväg (för att inte tala om autobahn). Min 525 drar läskigt mycket vid stadstrafik (1.3) men förbrukningen sjunker rejält vid motorväg, om jag kör 110 (händer sällan) kan den dra 0.9. Känns som om bilen är optimerad för 100+. Mtthias |
|
|
Vid stadskörning är det ju inte hastigheten utan start/stopp, acceleration/inbromsning som kostar på. Aut,. med lockup förändrar ju förhållandet en del, men går lockupen i vid 85 km/h är det en "snålare" hastighet än 110km/h p.g.a luftmotståndet, det är jag ganska säker på. |
|
|
Tack för svaret Nockenwelle. Det var precis så jag resonerade också. |
|
| Lockup går i vid 90 på min och den är helt klart som "snålast" då, det gäller att inte hamna under 90 i uppförsbackar för när lockupen kopplas ur så ökar förbrukningen markant. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.