AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.482

Vilken snitt hastighet som ger lägst förbrukning!

Sida 1 av 2
Långkörde bilen idag, ställde farthållaren på 120km/h och inga onödiga omkörningar osv. Gav mig ett förbrukning 0,71l/m.

Förmodligen kunnat pressa ner den mer ändå, bilen i fråga är en 97års 520i.

Tänkte därför höra era erfarenheter vilken hastighet ni har använt er av för att pressa ner förbrukningen.

Jag förmodar att det borde ligga kring 90-100 ?

Men man har inte tid att testa det på långa sträckor.. tråkigt är det också :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

lägst förbrukning får du när moment- och hästkraftskurvan träffar/korsar varandra. Vet tyvärr inte vid vilket varvtal som detta sker, men gissar att du låg ganska nära vid 120 km/h. Har inte fått min att gå under 0,8l/mil så jag tycker att du skall vara nöjd!

Mvh Håkan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Utöver ovansående måsate du även räkna in rullmotstånd och definitivt luftmotståndet.

Vår 316i verkar gå snålast omkring 70 km/h men drar betydligt mer i 130 km/h. Däremot går vår 530i snålast omkring 80-90 km/h och drar obetydligt mer i 130 km/h. I 130 km/h är förbrukningen ungefär samma för 316i o 530i.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Luftmotståndet är som sagt den största boven i 120 km/h. Den borde gå betydligt billigare i 70-80 km/h.
Jag är också lite inne på att en fartsänkning skulle kunna skruva ner förbrukningen ytterligare!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När 5:an går i, strax före 80 km/h, drar min som minst.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Min snålaste förbrukning på manuell 540 Touring ligger troligtvis på 75 km/h. Ligger man i den hastigheten på 6:an & nollar förbrukningen så har den inga problem att ligga på 0,7/milen. Dock ganska ovidkommande då minsta beröring på gasen förändrar alltsammans.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"lägst förbrukning får du när moment- och hästkraftskurvan träffar/korsar varandra"

Vadå korsar varandra?
Någon som kan utveckla detta?

Jag tror inte heller att en motor nödvändigtvis är snålast där den har som mest effekt. det är ofta tal runt 4-5000 varv/min som dom har högst kurva. Men defenitivt inte lägst förbrukning.

Jag tror 90kmh är ganska optimalt ?

Nr2 är väl att man försöker mäta genom att tanka fullt som jag gjorde och inte på färddator..
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Om man bara vill jämföra förbrukning vid olika hastigheter spelar det ingen roll om färddatorn är kalibrerad eller inte :)
Vid 75-80 så har jag lägst förbrukning.
Visa användare
138
sutko
bruksbil
vid 70-80km/h enligt färddat 0,62...bilen 523iM sedan,2pers i bilen,bilen nyservad filter..mm..tändstiftar..

sutko
precis den tråd jag behöver!
ska bila fram o tillbaka till spanien i sommar med min 530iT -01.
vad skulle ni tro jag får för förbrukning om jag ligger i ca 120 km/h?
jag har ingen koll på sådant, men på så långa sträckor kan det vara av viss betydelse.
tackar för hjälpen
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Med E60 530i hamnar jag c:a 0,9 l/10 km vid långkörning i c:a 120 km/h jämn motorvägsfart.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
02:a -71 (nu i lillebrors händer ;-)
Lite OT.

Ensammen i bilen (525iM man. -03) 120Km/h = 0,97
Full bil (800kg last) 140Km/h = 0,95

Samma sträcka (65mil)

Lite märkligt tycker jag ;-) borde den inte rent teoretiskt dra mer med last och högre hastighet ;-)

// Micke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
VIkt gör inte så mycket på långkörning som vad högre hastighet gör. Micke333: Var det åt samma håll du jämförde?
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
02:a -71 (nu i lillebrors händer ;-)
Jepp.

Det var från skåne och upp till strax norr om Sthlm båda gångerna.

Ok det var en månad emellan de två turerna. och det var lite skillnad på väder och temp.

Jag vet inte om det är (ursäkta stavningen) psykiskt men jag tycker vagnen går bättre vid 140 än vid 120 den känns lite "ansträngd" vid 120 men vid 140 mycket trevligare ;-)

Men det kanske har att göra med som någon sa effekt och moment kurvorna lirar med varandra bättre då.

// Micke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Micke: se denna Länk tråd om skillnader i förbrukning på samma sträcka.

Förstår inte hur vissa kan föreslå 90+ som optimal hastighet för låg förbrukning. Tror samtliga bilar jag har haft har gått betydligt snålare i 70 än i 90.

___
//Ulf
Visa användare
16
Z3_TJO
520d -09
Z3 2.8 -98
Ursäkta, men påståendet:

"lägst förbrukning får du när moment- och hästkraftskurvan träffar/korsar varandra"

är kvalificerat skitsnack ! Motorns vridmoment som funktion av varvtalet är en sak och motorns effekt = moment*vinkelhastighet som funktion av varvtalet är en annan. Man kan inte jämföra två storheter så.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Eftersom vridmoment och effekt är olika storheter som mäts med olika enheter, kan de aldrig korsa varandra. Däremot kan man i ett diagram plotta båda, men var kruvorna korsar varandra bestäms av vilka skalor man väljer på diagrammet. Således kan man få de plottade kurvorna att skära varandra på olika ställen beorende på valet av skala.

Förbrukningen bestäms av effektbehovet för att driva fram bilen samt verkningsgraden. Den allmäna tendensen är att effektbehovet ökar med farten, medan verkningsgraden (i de flesta situationer som vanligt folk kör i) ökar med högre belastning på motorn. Av detta skäl kan man förvänta sig att förbrukningen sjunker med ökande fart, upp till en viss hastighet. Därefter stiger den med ökande fart (eftersom framför allt luftmotståndet ökar snabbare än motorns verkningsgrad). Exakt var denna gränshastighet ligger kan inte sägas generellt, utan varierar från bil till bil, men 70-80 km/h är en vettig utgångspunkt.
Jag misstänker att motorsvaga småbilar har en lägre gränshastighet än motorstarka bilar, men det är inget jag kan leda i bevis.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jättebra beskrivning Nockenwelle, man skulle nästan kunna tro att du jobbar som lärare ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.