AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.224

Bin bilhall-Nerike; 530D 2003- Vågar man?

samke
Tjena allihopa!
Nu när sommarn närmar sig har jag bestämt att det är dags för en Bmw ännu en gång. Denna gång har jag siktat in mig på en 530D, e39 sista årsmodellen av sedanversionen, en 03:a alltså.
Har hittat en 530 hos Din Bilhall i Nerike:

Länk

Den verkar vara i tipp topp skick och man får dessutom 6 månaders garanti.
Men det som talar emot köpet är att bilen råkar befinna sig i just Örebro. Jag har fått intrycket av att Örebro+Bmw ska man akta sig för. Vet att i Örebro brukar man sänka miltalet på de nyimporterade bilarna som står inne hos. Men det som får mig att vilja köpa bilen är att den dels är i grymt bra skick (iaf vad bilderna visar) och dels att bilen rullat relativt mycket (17 800 mil). Skulle dem sänka bilen borde de väl sänka den lite mer, exempelvis under 10 000-strecket? Garantin man får med talar också för köpet.
Hjläp mig, känner mig väldigt kluven.
Ska iaf åka dit och ta en koll imorrn bitti. Vad tycker ni?
Kolla vad motsvarande bil kostar på mobile.de så ger det en fingervisning om bilen är skruvad eller ej. Verkar det ok så kolla garantirep. hos BMW. Dieselbilar brukar rulla långt i början av sin livstid.
samke
Kollade precis på mobile.de. Priserna där skiljer sig inte så mycket. för drygt 11 000 euro får man en liknande bil. Så där verkar det okej.

Hur går man tillväga när man kollar garantirep. hos bmw? Behöver man endast chassinumret?
pr
259
protos
E60 520I-04
Mätaren är skruvad.
Import Regbesikting visade 181185mil.
[URL=Länk
pr
259
protos
E60 520I-04
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

protos: 181185 km är från senaste regbesiktningen som skedde 20080304. Bilen har varit i bilfirmans ägo sedan november förra året så den har nog inte rullat många mil sedan dess. Att bilfirman skulle besiktiga bilen i början av mars och sedan skruva mätaren ca. 400 mil för att i mitten av april lägga ut denna annons är osannolikt så vad det handlar om är antingen ett misstag (medvetet eller omedvetet) när man la ut annonsen. Mer intressant är det ju att kontrollera miltalen på eventuella garantireperarationer från Tyskland, Italien eller vad den nu kommer ifrån...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

samke: chassinr räcker men du har ju även regnr.

___
//Ulf
samke
Tack för den snabba responsen.
Alltså, för att kolla upp dessa garantireparationer krävs att jag vänder mig till Bmw med antingen reg-nr eller chassi-nr? Får jag svar genast eller dröjer svaret?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som jag har förstått det så skickar din BMW-handlare en förfrågan till BMW Sverige som i sin tur skickar en förfrågan till Tyskland. Jag antar att processen tills du har ett svar kan gå på allt från ett par timmar om man har tur till ett par dagar. Dom gånger jag har bett om uppgifter har det tagit 1-2 dagar.

___
//Ulf
samke
Jaha, då får man hoppas på att det tar nån timme imorgon. Åker iaf och kollar på bilen. Håller tummarna.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är väl inte osannolikt att mätaren stämmer för en 03a. Bilen är i princip osäljbar med det miltalet i EU så de brukar vara ganska billiga att importera.
Men ser ut som en fd företagsbil så den kan ha rullat 25 tusen också 5-7000 mil om året är inte ovanligt, 5X5 = 25000 mil.
Förmodligen omlackad i fronten ?? annasr bör den vara rätt full med stenskott vid de miltalen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
samke
Var och kollade på bilen idag. Väldigt sliten för att vara en 03a. Konstiga ljud vid gaspådrag, otoligt sliten ratt samt växelspak (en bit skinn hade lossnat).
Dessutom import från Italien.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det var väl inte helt oväntat...;)

18000 mil sliter inte ut ratten om inte föraren ständigt envisas med att köra med sina rodelhandskar på...

___
//Ulf
la
27
laganland
BMW 318 -86
Har oxå kollat på den bilen. Firman har tydligen själva inte importerat den utan det är ett inbyte. Tidigare ägare, ngn kille från Sthlm har jag för mig. Den såg lite sliten ut ja. Priset dock bland de lägre på blocket. man får väl vad man betalar för antar jag.
Gr
61
Gronken
X5 35d -09
535d Touring M-sport -06
Är det samma firma som nu heter Baronbackens bil ??
Har för mig adressen är densamma som tidigare.

/ Gronken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.