|
|
|
|---|---|
|
Ja, så var då flera års väntan på en varmgarageplats i city över. Redan innan jag fick platsen var jag tveksam till att bilen (en E34 -92), som var sänkt då jag köpte bilen, skulle kunna ta sig ner för den branta nerfarten till garaget. Efter att ha konstaterat att det mycket riktigt inte gick, katten skrapade i backen, böt jag till originaldämpare och originalfjädrar bak på bilen. Så idag när jag fått min plats märker jag till mitt stora förtret att det fortfarande skrapar i när jag åker UPP ur garaget. Ner går bra om man är lite lätt på gasen, men uppåt spelar ingen roll hur sakta man än kör. Nu behöver jag råd angående detta problem. Investeringen för att höja upp bakänden av bilen kunde jag ta, då jag redan från början tyckte att den var väl låg bak, men det känns inte särskilt bra att inte vara säker på att en höjning fram kommer lösa problemet. Initialt tänkte jag försöka byta alla fästen till avgassystemet för att se om något går att åtgärda där, men jag har ingen större tilltro till det. Inte är väl E34:orna generellt sett lägre än andra bilar i originalutförande? Finns många E39:or i garaget som utan problem tar sig både upp och ner. Är det någon som upplevt ett liknande problem, och hur har ni i sådana fall löst det? Vore jättetacksam för kommentarer då det känns som att jag står lite handfallen inför problemet. /Danne | |
|
Hej! Antar att du kör ner, och upp för garageinfarten. Har du provat att backa ut (samma väg som du kom)? //Håkan |
|
|
På en alternativ parkeringsplatts jag har utanför mitt hus där det är först en liten trotoarkant (knappt ens nämnbar) och en sluttning strax efter skrapar även jag i med min e39 som har orginaldämpare och fjädrar. (Jag parkerar aldrig där längre) Men jag tror att det har med att hjulbasen är så lång på 5-serien, så kommer någon på vad man ska göra är även jag evigt tacksam. |
|
|
Min gamla 325iM E30 med M-chassie (20mm sänkning) var lägre än min gamla 530i E34 med 40mm sänkning... 3:an skrapade i undertill på flera ställen där 5:an gick problemfritt. /M ///Magnus |
|
|
...så att en E34 skulle vara speciellt låg vet jag inte. (glömde skriva färdigt förra inlägget). ///Magnus |
|
|
Hej igen, och tack för svaren! Håkan: Jag har ännu inte vågat att backa upp samma väg. Dels p.ga. omständigheten då det är ännu en brant sluttning inuti garaget, och dels för att nerfarten ligger på en innergård där det kan leka barn. Jag måste vara helt säker på att det inte kan springa fram någon om jag ska våga backa upp. Men, prova ska jag givetvis göra. Precis som ni säger så känns hjulbasen på E34 ganska lång, men eftersom jag sett flera E39:or ta sig upp, och E39:or har längre hjulbas, så är jag inte beredd att acceptera det heller. Magnus: Jag hoppas du har rätt, jag ser inte mycket till alternativ än att höja till originalfjädringen även fram. Ja, eller byta till en Nissan Micra då (verkligen inte ett alternativ) :) Jättetacksam för fler kommentarer! /Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.