|
|
|
|---|---|
|
Nybliven ägare till en Z3, 2000, idag kom första regnet och döm om min förvåning så hade lite regn trängt in på förarsidan, vet någon om suffletten skall behandlas för att hålla tätt? Den ser helt ok ut, inga skador men kanske behöver någon form av impregnering ? Skulle gärna vilja utrusta den med vindavvisare, någon som vet om det går att köpa någon annanstans än genom BMW ? Läste någonstans i Forumet om att man kan polera plastfönstret, med vad ? Vet någon var får man tag i en Svensk instruktionsbok Det är mycket frågor som kommer upp när man skaffat sig en (ny) beg. bil | |
|
Hej och välkommen till AutoPower Forum! BMW har bra impregnering, använd gärna sökfunktionen. Länk Vindavvisare? Svensk bok köper du hos BMW för under 200:-. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
När det gäller läckage in i coupén så visst är impregnering bra, bör göras minst en gång/år liksom silikonolja runt alla gummilister som sluter tätt mot kaross och fönster. (Silikonolja kör jag i stort sett efter varje tvätt). Tror dock inte att ditt problem ligger vid impregnering av cabben utan snarare att fönstren inte sluter tätt mot gummilisterna. Dörranrna går att justera så att fönstren trycker bättre mot gummilisten. Eller att lite silkonolja skulle gör susen. Hade jag varit du så hade jag börjat med det. Polera plastfönstret gör du med "heter något i stil med Heckscheibe reiniger". Dvs bakruterengöring, BMW's produkt. Min Z3. Länk |
|
|
Grattis till köpet och välkommen, Att det kan droppa in lite vid tex förrarsidan är inget nytt. Står bilen ute en dag och det regnar ordentligt så kommer det droppa in just så att dropparna tar på stolskanten. Det verkar vara en magiskt område för jag gissar att det är endast där det regnar in. Personligen tror jag inte ytterligare impregnering kommer hjälpa men får se vad andra tycker. Vindavvisare finns olika sorter av, men jag gissar att du har överrullningsbågar på din bil och söker en vindavvisare av den här sorten Länk som du ser Ebay är ett av ställerna att kolla på, sedan kan du också kolla på Länk Till plastrutan har bmw någon polermedel, har inte använt den själv dock men kan inte kosta många kronor. Serviceboken kan du köpa på bmw tror de tar strax under 300 kr, köpte en själv där. Om du inte redan gjort så sök på forumet, för jag är säker på att alla dessa frågor redan tagits upp. Mvh/Rolle |
|
|
Manilva som "ny" bilägare blir det kostnader ändå med allt som ska införskaffas, så börja med att putsa bakrutan med bilpolish likaså till plastglasen fram vid strålkastarna, första gången efter mitt köp då jag putsade bakrutan blev sudden svart av smuts och trafikfilm, så numera drar jag över glasen med lite polish och därefter använder jag lite lackförsegl.medel som finns kvar i en sudd då bilen polerats och glasen blir blanka och lite repor tycks också döljas lite, så om du vill, prova lite grann, inte behövs dyra medel som inte ger bättre resultat mvh Uffe/bildock |
|
|
aah fan va nice!! ja har samma problem! men nu ska ja titta närmre på dessa alternativ, men hur menar du Janne G, med att justera dörrarna? är det lätt? hur gör jag? |
|
|
Sitter skruvar i botten av dörrarna, (från marken och uppåt). Har själv aldrig behövt justera dessa och har mao inte så mycket erfarenhet av det. Min Z3. Länk |
|
|
Tack för alla goa tips! Jag börjar med att testa silikonolja, tror som du att det kan vara otätt vid dörr listen när jag kollat lite noggrannare, det kommer som ni säger bara precis vid kanten på förarsätet. Sen testar jag rutan med lite polish om inte det hjälper får det bli BMW:s specialmedel skall ju ändå dit och beställa en svensk instruktionsbok. Snabbt gick det ju också, genom en av länkarna hittade jag en vindavvisare Lexan, är det nån som har erfarenhet ev den? |
|
|
om du använder polish till bakrutan, var ytterst försiktig så du inte spiller polish på suffletten, då får du vita fläckar som är svåra att få bort Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.