AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.639

Vibration i ratt vid bromsning

ep
35
epox
Bmw 318, e90, 2006
Hej!

jag har ett litet problem. När jag bromsar så skakar det lite lätt i ratten, märks uteslutande endast om man bromsar från 90km/h eller högre hastigheter.

Jag har bytt fälgar och däck bara ett litet tag efter att jag köpte bilen och jag kan inte minnas att det så med dom förra däcken och fälgarna.

Vibrationerna kommer uteslutande vid bromsning.

Har ni någon idé om vad det kan vara?

Jag är ny på forumet!

mvh epox
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Slitna bromsskivor.

Alla bromsskivor får lite vibrationer när dom slits, är det kraftiga vibrationer så tycker jag du ska köpa nya.
ep
35
epox
Bmw 318, e90, 2006
Tack för det snabba svaret.

alltså håller jag i ratten med båda händer känns det knappt, släpper jag ratten och bromsar från 110 så skakar den lite så att det syns.

Måste jag byta alla? för det är fan inte gratis asså att byta dem hehe och jag vill gärna göra det på bmw och måste man byta alla??
na
630
navi
BMW325xi -06
Man brukar byta i par. Lämpligt att byta bägge fram om du ska byta.
Det är de främre som känns i ratten framförallt.

De behöver inte vara slitna, de kan också vara skeva, vilket kan hända när de börjar bli tunnare och man bromsar dem ordentligt varma t.ex.

De har alltså lättare för att bli skeva när de är slitna och då vibrerar det.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
skivorna fram kan du byta själv utan problem kör till bmw eller typ adcenter och köp nya skivor och klossar inga svårigheter att byta skivor och klossar sj och du sparar en massa pengar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Även om bromsskivorna är en trolig förklaring så kan det vara något annat, framförallt om problemen inte fanns med dom gamla fälgarna. Jag har varit med om att obalans på hjulen kan skapa vibrationer vid inbromsningar utan att några vibrationer funnits vid körning vilket är det vanligaste med obalans på hjulen. En annan sak som kan skapa vibrationer är om anläggningsytan mellan nav och fälg har rost eller inte är helt jämn. Denna yta bör slipas vid varje hjulbyte.

___
//Ulf
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dett kan vara slitna bussningar i framvagnen som orsakar vibrationer med. Hade problem med detta på en 518, det var en av de bakre länkarmsbussningarna som var dålig.

Bytte du till större/bredare däck & fälg?

Mina bilar: Länk
ep
35
epox
Bmw 318, e90, 2006
Ja det gjorde jag, jag bytte från 16" , till 17" med bredare däck!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.